Kontant eller kort?

Småbutiker med skylten "Betala gärna med kort!" gör mig nervös. Ur deras synpunkt är det säkert jättebra för att de slipper ha så mycket kontanter i affären. Men jag börjar tänka både en och två gånger om varför man "gärna" ska betala med kort. "Skimming", bedrägeriförsök och kortkapning är ord som vandrar genom mitt huvud då. Och ska jag handla nåt där så blir det med kontanter. Kanske har jag skrämt upp mig själv med hjälp av alla tidningsrubriker, men jag vill ändå ta det säkra före det osäkra. Vågar knappt använda kortet på nätet heller, om det inte skiljer flera tior i pris så föredrar jag faktura. Det känns säkrast. Men använda internetbank har jag inget problem med. Är det paradoxalt? Borde jag i stället använda det gamla beprövade sparsättet med madrassen?

Kommentarer

Anonym sa…
Usch, nu skrämde du upp mig! :)

Jag har själv alltid viftat hej vilt med mina kort utan att fatta att det kan vara lite osmart (är man enkel så är man).

Räknar helt kallt med att den tekniska nivån HÄR ännu inte uppnått kunskapen att förfalska kort... :D
Anonym sa…
jag är så skraj för att betala med kort att jag inte ens äger ett.

Fast bankerna och alla vill såklart att jag ska ha betalkort men jag vägrar ;-)
Matilda sa…
nette >> det var inte meningen att skrämma upp dig. Men jag kan nog tycka att man nog ska hålla i kortet lite hårdare :)

Maria >> starkt kämpat. Banken vill antagligen bara tjäna pengar på dig, så ge inte upp! :D
Anonym sa…
Jag är sällan orolig för att bli lurad när jag betalar med kortet. Har inte så mycket pengar på det i alla fall :P

Något som dock är störigt när man betalar med kort är de som tar ut en avgift. "Om du inte handlar för över 100:-, tas en avgift på 5:-". Trots att jag varje gång blir lika sur (jag vet att det är lite pengar det rör sig om...) och vet att det inte är tillåtet att göra så, vågar jag aldrig säga det. Utan varje gång langar jag fram kortet och är trevligt. Varför gör man så?
AnnCharlott sa…
Jag är inte särskilt rädd att använda mitt kort. Tycker att det är ett ypperligt betalningssätt. Jag ser till att inte ha så mycket pengar på det konto som kortet är anslutet till, dessutom använder jag ganska ofta mitt amex-kort och det är inte anslutet till ngt konto utan det kommer en faktura sen och då kan man ju kolla noga.
Linn, jag håller med. Blir sur på extraavgiften, men jag är inte så snäll. Det har hänt att jag travat iväg och lämnat varorna på disken :)
Matilda sa…
Linn >> antagligen för att vi är så fega i det här samhället. Jag hade nog gjort samma sak, för jag är rätt så feg av mig

Anncharlott >> MODIGT! Så skulle jag också vilja göra. Men å andra sidan är det mest småställen som har den där extra avgiften, de som har skylten "betala gärna med kort!", så dem håller jag mig undan från...