Sömnbrist à la sö(m)ndag

Är det någon annan än jag som upptäckt sambandet med söndagkvällar och sömnproblem? Jag har nämligen lagt märke till att jag på söndagar har svårare att somna. Visst, den fullt ratinella teorin bakom detta är antagligen att man vänt på dygnen under helgen och att det därför blir svårare att återigen gå till sängs tidigare för att man ska upp vid omänskliga tider på måndagen. Och saken är ju att man måste somna och ju mer man inte kan somna, desto mer ligger man och tänker på att man inte är trött eller undrar varför inte John Blund infinner sig. Vilket i sin tur leder till att man absolut inte kan somna eftersom man ligger och väntar på att man ska somna. Man blir helt enkelt allt mer vaken och blir allt mer stressad över att man förlorar värdefull sömn och att man kanske inte kommer upp i tid på morgonen. Den onda cirkeln går runt, runt, runt...

Men det är kanske bara jag...

Kommentarer

Anonym sa…
Nej exakt min mening, men jag fick tag i den och jag håller på fortfarande, har tid till 22. Ja jag kommer få tvätta lite någon annan dag, hade lite väl mycket tvätt märkte jag!
Anonym sa…
*räcker upp handen* Jag med!
Anonym sa…
Jag håller med helt! Det är ju hopplöst att somna på just söndagar
Matilda sa…
oh, vad skönt att jag inte är ensam på den punkten! :D
Cax sa…
Nja...inte så farligt.
Men förstår inte varför det alltid ska vara så svårt att stiga upp en tisdag morgon?!
Jag är ett lik ända fram till middag. Sedan vaknar jag till och upptäcker att jag är på jobbet.
Då blir jag sur för att jag inser att jag har missat att äta frukost.
Argh! :D
Matilda sa…
Cax >> jag tycker också att det blir lite svårare att komma upp på tisdagen jämfört med måndagen, på torsdagar är det nästan värst. Har dock ingen välgrundad teori på vad det kan bero på. Möjligen för att man börjat vänja sig vid väckarklockan och inte skräms så mycket att man blir klarvaken när man vaknar...

Frukosten är rätt viktig. Utan den blir inte jag en människa...
Cax sa…
Haha...så måste det vara!
Missar endast frukosten på tisdagar!
Tror jag...är ju inte vaken när jag kliver upp! :D