Sveriges farligaste butik?

IKEA är farligt.

Hittade igår i en gardrob en påse med gardiner som jag av någon anledning lagt högt upp där jag inte kan nå utan klättringshjälp. Fick snilleidén att de skulle sitta i vardagsrummet. Problemet var att jag inte ägde gardinringar med klämmor på. Fick då snilleidé nummer två: ja men IKEA ligger ju så nära och så var det så länge sedan sist, dit ska vi åka söndag förmiddag! En något motvillig pojkvän följde med under en hel del suckar. (Tilläggas skall att tio minuter innan vi begav oss iväg så upptäckte jag att gardinerna kunde hängas upp på annat sätt utan dessa ringar, men jag lät inte det förstöra söndagsnöjet).

Väl där hamnade en hel del mer än planerat i den där gula säcken. Det blev nästan 200 pix. Och jag som bara skulle ha gardinringar för 39 kronor... (vilket för övrigt var det dyraste i kassen) Problemet är att när det är så mycket billiga saker som man upptäcker att man behöver på ett och samma ställe så plockar man på sig en himla massa. Speciellt när varor kostar under tian. Sedan kommer man hem och frågar sig själv: vad skulle jag med fyra dessertskålar till? Och varför här jag en vas till, jag som inte kan klara av att ta hand om blommor?

Kort och gott: IKEA är farligt!

Omedvetet förlorar vi kontrollen när vi går in i varuhuset. Även om man har en strikt inköpslista att följa så kommer man ut därifrån med dubbelt så mycket som planerat. Som jag sa, allt man inte visste man behövde upptäcker man plötsligt att man inte kan leva utan. Jag inser att butikskedjan lyckats med sitt koncept: att få oss att handla mer än planerat. Det skrämmer mig något, att det är så.

Två goda ting följde medföljde detta besök:
  1. Hittade en soffa som ska inhandlas under det kommande året. Någon gång...
  2. Köpte mina allra första energisparlampor! 2 stycken är redan installerade här hemma i lägenheten. Blev skrämd av resultatet jag fick på ett Klimatsmarttest som jag fann via Riggs blogg. Men nu ska trenden vändas!
Hoppas ni haft en lika solig och trevlig helg!

Kommentarer

Anonym sa…
ÅH, jag vill också till Ikea!!!

Det KONSTIGA är att om jag besöker Ikea i Finland köper jag inte så mycket - bara det att priserna är angivna i euro avskräcker mig MEN besöker jag Ikea i Sverige så är det klippt! Då kommer även jag hem med en massa jag inte behöver.
Cax sa…
Jag hör dig.
För mig är inte IKEA den farliga butiken...men jag förstår vad du menar.
För mig så är den farligaste butiken en ICA butik i Växjö den farligaste butiken.
Där finns så mycket smaskens att stoppa ner i korgen.
Blir ALLTID dyrt! :D
Matilda sa…
Nette >> Hm, de olika valutorna kan vara rätt så luriga. Pundet, dollarn och euron gör att allt verkar så dyrt. Undrar dock om det är så mycket dyrare på Ikea i finland än här i sverige...

Cax >> håller med! mataffärer är farliga. särkskilt de stora, där hittar man ju ett helt nytt sortiment som är mer spännande än i de små i området.

Kanske kan man sammanfatta det som så: stora affärer överlag är farliga. :p
Anonym sa…
min helg, särskilt idag, har varit fin! apropå ditt ikeaäventyr kan jag berätta att jag var på clas ohlsson för ett tag sen för att köpa en ny bläckpatron till skrivaren, och kom därifrån med skruvmejslar, guldstjärnor, överstrykningspennor och annat som låg i korgar och var billiga. det var ganska skönt faktiskt, att gå loss.
rigg sa…
kul att jag har lyckats bidra till en bättre miljö då... matilda har handlat lågenergilampor!
Matilda sa…
Fredrik >> Ser man på :) Ytterligare ett ställe som har billiga saker i sitt utbud som man inte visste att man behövde. Men guldstjärnor är förstås alltid användbara! :D

Rigg >> jepp! frågan som jag själv ställer mig är varför jag inte gjort detta tidigare... Men ibland behöver man en boost. Tack!
Anonym sa…
Jag vet, IKEA är fruktansvärt farligt! Har det någonsin hänt att man kommit därifrån med bara det man behövde? Knappast. Å andra sidan så måste man ju också se till den aspekten att man får mycket grejer för pengarna. Och det är väl inte helt illa det heller.
Matilda sa…
Khadidja >> förvisso stämmer det ja, men jag har också en tendens att bara komma hem med hälften av vad jag tänkt handla (för att det andra var för "dyrt" eller inte föll mig i smaken)utöver allt annat som man plockat åt sig.
Anonym sa…
Det talades tidigare om IKEA är dyrare i Finland än i Sverige. Här är svaret:
Datorbordet MIKAEL kostar 49 euro i Finland, 199 kronor i Sverige.
49 euro = 513.13 kronor.
Ja, det är lite "perkele" att priserna är sådana, för en Helsingforsbo.