Ny lapp i trappuppgången

Den här lappen satt i min trappuppgång för ett tag sedan. Det roliga med den här var att det måste ha varit ett stort skämt från fastighetsskötarens sida.



Ja till synes ser det kanske ut som vilken lapp som helst i vilken trappuppgång som helst. Men "fel fel fel fel!!" som Brasse skulle säga. I vårt hus finns det nämligen inget som man kan kalla för "värme". En granne och jag fastslog i alla fall det när vi möttes i trappen och såg lappen. Värme är nämligen något som man får genom element. Vi har inga element här i huset. "Värmen" kommer från golvet, men det är inte golvslingor i traditionell mening. Ingen förstår egentligen hur det hela fungerar, mer än hyresvärden. Men "värmen" ska i alla fall tydligen styras av utomhustemperaturen. Bah! Här är väldigt ofta kallt om inte solen stått på och värmt upp lägenheten.


Nu säger säkert någon "men stäng till ventilerna då". Ja, jo, det skulle man kunna, men då är här världens sämsta luftgenomströmning. Hm, det här skulle inte mynna ut i ett klago-inlägg. Det var tänkt att visa en motsägelse i ord. Så för att avsluta lite mer vänligt: är det någon annan som hört talas om den här sortens "värmegolv" eller är det möjligen så att jag bor i ett experiment-område?

Kommentarer

Fråga hyresvärden - typ!
Han, för jag är säker på att det är en han om det handlar om obefintlig golvvärme, har säkert glömt att informera om att fjärrvärmen som kommer genom golvet bara kan sättas på via en fjärrkontroll, vilken han då förmodligen har glömt att dela ut...

:)
Anonym sa…
Har nog hört om det men aldrig upplevt det. Vi hade takvärme ett tag - helt igenom värdelöst det också...typ :)!
Matilda sa…
Stellapolaris >> han förklarade det för mig en gång faktiskt. Men det lät så bra, fram tills jag upptäckte att det inte var bra... Jag tror också det har nåt med någon fjärrkontroll att göra :D

Nette >> Takvärme, ja det låter ju rätt så meningslöst. Å andra sidan så har ju alla som inte bor under mig (jag bor på översta) egentligen både golv- och takvärme. Under förutsättning att de kan tillgodoräkna sig värme från grannen ovanpås golv..
rigg sa…
jag har hittat styrningen! varmt ute = varmt inne, kallt ute = kallt inne... Enkelt, logiskt men osmart!