Att svara, eller att strunta i det

Har varit på kurs idag. Det låter så vuxet, så speciellt.

På väg därifrån satt jag på perrongen och väntade på ett tåg. Bredvid mig på bänken slog sig en kille ner. Han gjorde inte mycket väsen av sig. Men så efter ett tag så börjar det ringa i någons mobiltelefon. I ögonvrån tycker jag mig se att han tar upp nåt som kan vara en telefon. Jag bryr mig inte något nämvärt utan fortsätter att äta på min medhavda macka. Men ringandet slutar inte. Efter ytterligare några sekunder börjar jag undra om jag har råkat ändra ringsignal själv av misstag. Jag tittar åt andra hållet och ser att ingen annan verkar vara i närheten. Märkligt. Om det vore killens telefon så borde han väl ha svarat, tänker jag. Just då upptäcker jag att han i sina händer pressar en mobiltelefon. Den ringer, något ljuset från displayen avslöjar. Syftet verkar vara att dämpa telefonsignalen, som om han inte vill veta att det ringer.

Så fort signalen tystnat tittar han på displayen och trycker på några knappar.

Det verkade som att han inte ville svara med flit. Kanske så att han skulle kunna ha en ursäkt att säga att han inte hörde telefonen. Kanske vågade han inte trycka bort samtalet för att det var någon som skulle ta illa vid sig ifall han gjorde detta. En känsla sa mig att hade han haft samma funktion som min telefon har - möjligheten att tysta signalen utan att trycka bort samtalet - så hade han definitivt använt den.

Vem var det som ringde? Och varför ville han inte svara? Var det hans mamma? Var det en vän han glömt bort att träffa? Kunde det vara hans sambo som han bråkat med? Eller hans arbetsgivare som undrade varför han inte var på jobbet? Skulle han ringa upp personen senare? Vilken ursäkt skulle han använda sig utav?

Frågor som egentligen jag inte alls har att göra med. Men de gav mig något att sysselsätta mig med i väntan på mitt tåg.

Kommentarer

utopianzone sa…
Du, skaffa dig något bättre att få bekymmersrynkor för:p
Matilda sa…
molly >> mmm, som vad jag ska bli när jag blir "stor"?
Anonym sa…
Stackars killen. Det är jobbigt att få samtal som man inte vill ta.
Cax sa…
Jag tror det var hans läkare som ringde.
Läkaren skulle ringa och tala om att han nu fått en ny och udda sjukdom.
En sjukdom som man får genom att äta på tok för mycket kakor.

Förlåt...nästa gång ska jag svara! ;)
Åh, vad är det för mobil du har som man kan tysta signalen på? En sån funktion skulle jag behöva på min ;p
Anonym sa…
Jag älskar din blogg, den är så mysig och finurlig! Läste din kommentar på min blogg, och lovar att jag ska komma tillbaka. Har bara inte orkat med det på ett bra tag. Men jag lovar dig det.
Anonym sa…
Själv har jag aldrig kunnat med att trycka bort ett samtal. Det känns så hårt mot den som ringer upp på något sätt.
Anonym sa…
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Kanske ville han bara dra uppmärksamheten till sig? Omedvetet gör jag nog det eftersom jag har en sån fin ringsignal så jag låter den ringa så länge som möjligt innan jag svarar ;)

Mysterium....
Johanna sa…
Lite av tjusningen med att åka tåg är att fundera på vart alla är på väg och vad de har för sig. Kan bli väldigt intressant :)
Jag brukar också låta min mobil ringa om jag inte vill svara, fast jag har ju supergulliga "mamma det ringer " som signal så den får bara folk att flina. Om jag trycker på stopp knappen så får ju ringaren en upptaget ton och då fortsätter de ju ringa mig. Det är kanon att kunna se på displayen vem det är så jag kan censurera :)
Oj jag hörde inte att du ringde
Matilda sa…
Linn >> Ja, det är jättejobbigt! ;)

Cax >> Är kakor det enda du tänker på? :D

Sofi >> SonyEricson Walkman *skryt* :D Jag tror alla behöver den funktionen lite då och då!

Khadidja >> :) Hej hej! Kul att du är tillbaks! Ja här är vi finurliga tillsammans och har det riktigt mysigt! Längtar efter nästa blogginlägg från dig!

Cat >> Har samma problem. Det känns jätteelakt. De enda jag kan trycka bort med gott samvete är mamma och pojkvännen, de vet att jag inte skulle göra det om det inte var för att jag verkligen inte kan svara. Men att missbruka det... nja... det hade jag inte vågat

Stellapolaris >> Han hade rätt tråkig signal... Men du har en poäng! Jag gillar också att flasha med mina fräsiga signaler! (tycker jag då... )

Johanna >> Ja visst är det! Har personligen (tillsammans med några studiekamrater) gjort en studie i en tågstations väntsal. Det var nog den roligaste skoluppgiften jag haft!

Den tatuerade mamman >> Sådana signaler är roliga, då kan man känna sig som en glädjebringare :) Och visst, att själv kunna censurera är ett maktvapen, fast då får man leva med att folk runt omkring blir antingen nyfikna eller irriterade.