En nära miljonär-upplevelse

Fick ett mail idag. Från en italienare vid namn David. Åtminstone tror jag att han är italienare. E-mail adressen slutade på .it nämligen. Han ville gratulera mig till att jag är en av de tio som haft rätt lottnummer och därför kommer få dela på en summa av 10 miljoner euros. Jag uppmanades att skicka mina personuppgifter (adress, telefon osv) samt mitt lottnummer.

Hurra! Jag är miljonär!

Nu ska jag bara leta fram min lott och maila till David!

Eller vänta här nu en sekund. När köpte jag en lott senast? Och i ett utländskt lotteri? Hm... Nä just det, det har aldrig hänt.

Så David, du läser tydligen min blogg. Det är trevligt. Mycket trevligt. Även om jag betvivlar att du förstår ett enda ord som står skrivet här. Men du, David, låt bli med att skicka ut spam till mig va. Det vore schysst. Och det där med en miljon euro, tack, det var hemskt vänligt av dig att erbjuda mig detta pris, men om jag skulle gissa så har du säkert inte ens 1/1000 del på ditt eget bankkonto.

Kommentarer

Hej! Tack för din kommentar på min blogg. Nu skall jag titta rund på din ;)
Anonym sa…
Irriterande med spam. Varför måste sådan skit finnas? Ännu ett mysterium, eller inte. Jag antar att någon någonstans tjänar pengar på det.
Cax sa…
Äh lev lite farligt!

Han är säkert JÄTTEseriös och kommer att skicka en massa pengar till dig.
Fejka ett lottnummer vetja! :)
Nej! Svara inte för i helvete...då dör din dator och vi har ingen här i bloggvärlden som kan lösa mysterium längre...och DET vore ju fan så sorgligt!
Anonym sa…
Jag tror som Cax - helt klart har du ju faktiskt vunnit en massa pengar :)

Tänk att det faktiskt sedan finns människor som verkligen skickar in sina uppgifter efter såna mail - synd om dem! :(
Anonym sa…
sådana där spam-utskick brukar ofta vara så dåligt gjorda och på så usel engelska att jag mest känner mig förolämpad och muttrar "tror du verkligen att jag ska gå på det där, hur dum tror du jag är?" för mig själv. (är det normalt?)
jag kom på att mina senaste meningar är som mysterier, så jag undrar vad du tror om dem....
trevlig helg!!!
Anonym sa…
Grattis till vinsten ;-)
Vilka dårar det finns!
Ha det gott.
Anonym sa…
Ja , dessa spam.... Att dom orkar. Suck.
Matilda sa…
Islänning som skriver på svenska >> Hoppas du fick en trevlig titt :)

Cat >> ja irriterande är ordet! Man kan ju undra hur folk får tid att göra allt detta och hur mycket pengar de egentligen tjänar...

Cax >> Nja, mitt motto är snarare "lev säkert och slipp fogden"

stellapolaris >> :D håller med, det vore ytterst sorgligt. Det saknas detektivbloggar tycker jag. Å andra sidan så finns det flera kompetenta efterträdare bland mina trogna "kommenterare" ;)

Nette >> Man kan ju undra varför folk går på dessa saker. Första gången det hände med bankkonto-mailen kan jag kanske förstå det, men nu förekommer det varningar till höger och vänster om dessa spam-/bedrägerimail

Fredrik >> Först och främst; det ÄR normalt att muttra för sig själv. Och ja, även OM deras engelska skulle vara hygglig så är det en massa andra faktafel i mailet som gör en uppmärksam på att det inte är seriöst. Trevlig helg på dig med :D

Mia >> Tackar! Den vinstchansen kommer nog aldrig igen... :)

Maria Byström >> Suckar med dig, att de bara ids...
rigg sa…
Vet inte hur många gånger det har kommit upp pop-up fönster på nätet med ett "Grattis, du är 1.000.000:e besökaren" och utlovats möjlighet till miljoner i vinst om jag klickar på länken när jag har varit ute och surfat. Vilken tur jag har, miljonte besökaren, massor med gånger.

Tänk vad mycket virus och trojaner jag har sluppit genom att inte försöka hämta ut "vinsterna"
Matilda sa…
Rigg >> jag har också förvånats över hur ofta man blir den miljonte besökaren. Lite för ofta. Trojaner och sådant skit vill man ju gärna slippa, så det var väl tur att jag inte försökt få mina miljoner kronor :D