Barnsäkert och idiotsäkert?

Jag är för säkerhet på internet. Och jag är emot spam. Det är nog de flesta. Men för att motverka spam och upprätthålla säkerhet så blir vissa saker något mer krångliga. Jag tänker på det jobbiga fenomenet: ordverifiering.




Jag vet att det är bra och jag förstår varför har det på sina bloggar. Detta ska alltså inte ses som en kritik mot de som väljer att ha säkerhetslåset på. Men emellanåt känns det bara irriterande. Särskilt i de fallen det är helt omöjligt att se vad det ska stå. Har hänt att jag försökt slå in kombinationen sju-åtta gånger och sedan givit upp för att det inte fungerat och därmed lämnat bloggen i fråga utan att ge min syn på saken.

Dessutom är jag en sådan som skriver snabbt och behöver ha det enkelt för att det inte ska uppstå några stavfel. Men titta här på exemplet ovan. Det är dömt att bli fel när man skriver in den där bokstavsgåtan. Dessutom går det ju inte att uttala eftersom det endast innehåller en enda vokal. Och går det inte att uttala så kan det väl inte klassas som ord. Och då borde man väl inte kalla det för ordverifiering?

Har ni förresten testat att trycka på rullstolsikonen? När jag gjorde det så handlade det om helt andra tecken än som stod i rutan...

Och när jag ändå är på gång så stör jag mig också lite på de bloggportaler som kräver att man måste ge ut sin mailadress för att kunna kommentera på bloggarna. Var hamnar min mailadress någonstans sedan???

Uppdate: Ännu en irriterande egenskap med ordverifieringarna är att skulle man skriva fel så är nästa bokstavskombination ännu längre och ännu värre! Grr...

Kommentarer

Anonym sa…
Jag håller med dig att det är jobbigt. Men jag blir sönderspammad så fort jag tar på det.

Något tips om hur jag ska göra. Jag vill ha det som dig, men det är omöjligt....

Och visst är de där uppge mejladress jobbiga. Ibland sp fyller jag i allt och ska sedan fylla i ordkonttroll på en annan sida etc. Blogspot är helt klart den bästa bloggtjänsten enligt mig - trots alla knäppa ordkombinationer.
Cax sa…
Jag är helt med dig!

Jag brukar strunta i att kommentera bloggar som har denna lilla funktion aktiverad.
Ett tag så blev jag gaaaaalen på de där spamkontrollerna, jag blev avvisad gång på gång. Men det är bättre nu. Hos mig finns ingen spamkoll så jag måste avvisa massor av spam varenda dag.
Hos mig skriver man också i sin mejladress, varför vet jag inte men det har varit bra när jag några gånger har behövt mejla till nån.
Jag ser mejladresserna tillsammans med komentarerna på min "adminsida"
Matilda sa…
Maria >> Usch ja, det är trist med all spam som vissa får! Tyvärr har jag inga tips!

Cax >> Men Cax då! Tänk så många som nu går miste om dina kloka visdomsord!

Den tatuerade mamman >> Oj, så jobbigt! Själv har jag *peppar peppar* sluppit att få så hemskt mycket spam på bloggen, det är mer på mailen jag får det (den som finns här på bloggen)...
Ah, så du ser min mailadress där... :P Undrar om de tillåter falska mailadresser i de fältet?
rigg sa…
Konstigt, jag har bara raderat ett par spamkommentarer under mitt år på blogger. Hoppas det fortsätter så för jag vill inte behöva aktivera spamkontrollen. Av de portaler jag snurrar runt på har nog passagen den bästa anti-spamfunktionen med sin mattefråga.

Jag tror nog att det funkar med en fejkad e-postadress...
Anonym sa…
pthpthoh
Jo du det är inte lätt, men jag fick sådana irriterande erbjudanden på min blogg att jag var tvungen att införa den sk ordverifieringen.
Det räcker med all spam jag får på jobbmejlen.
Matilda sa…
Rigg >> Ja de där mattefrågorna är roliga! Där har i alla fall tänkt till lite :)

Cat >> Haha, det var faktiskt från din blogg som det där meddelandet poppade upp ;) Men jag förstår dig, men tycker det är synd att det ska vara så
rigg sa…
Med "engelska" alfabetets 23 bokstäver kan man göra 279.841 kombinationer med fyra tecken. Det borde räcka långt som spamskydd!
rigg sa…
Sju bokstäver ger 148.035.898 möjligheter att stava fel!
Matilda sa…
Rigg >> 23? Du menar 26?
Yaiks, det var inte illa så fel det kan gå..
Anonym sa…
Lite sen som vanligt! MEN du har helt rätt - man tappar nerverna på alla ordkombinationer som inte ens är ord - där sitter man febrilt och kollar...ett L...sen då...ett Q...eller är det en nolla? Kanske ett O? Man kan skriva hur lång kommentar som helst men det tar längre att verifiera kommentaren än att skriva den? Dumt! Det där med mailadresserna har jag också funderat på....vart tar de vägen?
Matilda sa…
Nette >> ja vissa bokstäver här ju helt hopplösa på vissa ställen! och skillnaden mellan en 6 och en 8 är ibland hårfin!
rigg sa…
Oj, vad fick jag 23 ifrån+ Vilka bokstäver missade jag? Inte ABC hoppas jag. XYZ kanske?

Då blir de tänkbara kombinationerna istället 456. 976 respektive 8.031.810.176!
Matilda sa…
Rigg >> Oj, du är visst en hejare på räkna! :p