Dagens i-landsproblem: prisjaktshets

Ponera att man ställs inför följande scenario: Man* upptäcker att en matbutik har ett kanonerbjudande på en viss vara** som man behöver införskaffa. Priset är dessutom extra bra eftersom det har flaggats för höjningar av varor inom detta område. Man köper varan och är nöjd och belåten, nu har man ju fyllt på förråden för en bra tid framöver. Veckan därpå (eller egentligen bara dagen därpå, eftersom man köpte det på en söndag) så flaggar en annan matbutik för samma vara och då för ett ännu lägre pris***!

Vad är då den normala reaktionen på detta?
  1. "Jaja, sånt är livet"
  2. Snålheten och irritationen gnager i huvudet och man surar över att man kunde ha sparat en hel förmögenhet****
  3. "Ja men tänk om jag inte köpt varan, då hade den andra butiken bergis inte haft ett lägre pris, och då hade jag förlorat pengar"
Jag bara undrar...

* "man" är i det här fallet jag, men istället för att hänga ut mig själv kan vi väl kasta lite smuts på den här mystiske "man" som dyker upp i alla möjliga sammanhang.
** Varan är storpack av mjöl, men det låter ju inte särskilt exklusivt eller spännande...
*** Det lägre billiga priset var två kronor billigare än det dyrare lägre priset. För två kronor får man två paket jäst för, alltså egentligen ingenting att gnälla över.
**** Två kronor.

Kommentarer

AnnCharlott sa…
Hm svårt fall det där. Vet inte riktigt vilket alternativ som skulle vara jag. Beror nog på dagsformen och på summan i fråga.
Anonym sa…
Jag brukar ha det där dilemmat när det gäller lite dyrare saker, exempelvis böcker, kläder och datorer (inte så ofta jag köper datorer med dock). Och jag löser det helt enkelt med att låta bli att läsa annan reklam på ett tag. Då slipper jag ränna på "ännu billigare" varor och känna mig tjurig över det.
Hej där, jag handlar nästan bara på Willys där är det lite billigare på det mesta...
Matilda sa…
Anncharlott >> Ja det beror nog rätt mycket på vad det är för något man har inhandlat!

Linn >> Ja mjöl är väl inte något att bli helt tokig över, men det där med datorer och telefoner och sådant kan vara rätt så frustrerande...

Den tatuerade mamman >> Jag gjorde det ett tag med, men så tröttnade jag lite på deras utbud av billighetsvaror, så ibland köper jag dyrare varor bara för att få en variation i smakupplevelsen. Fast i det här fallet handlade det som samma sorts mjöl, från samma företag... Så jag borde ju egentligen ha insett att den billigare affären skulle ha det till ett lägre pris... (i detta fallet willys)
Min normala reaktion är att helt undvika dessa hyllor med mjöl...glutenintolerant!

Men det alternativet fanns inte med så jag kan inte svara..
;)
Anonym sa…
Hahaha. Jag är en typisk extreprisjägerska och blir så irreterad över att att jag köpt en sak som det är extrapris på dagen efter.

Jag är ruskigt prismedveten och kör med kuponger och tittar hemma i "bladet" innan jag går iväg...
Anonym sa…
Min reaktion blir en 1:a. Sådant triggar inte igång mig.
Det finns dock annat som gör det, tex min granne Herr Lindén.
karro sa…
jag är en typisk etta. märker oftast inte att det är extrapris eftersom jag inte har reklam. men jag skulle nog blitt rätt irriterad om det är en dyr vara, som en kamera.
Anonym sa…
nja jag e nog ingen av dom..
Butiken jag handlar på har en extrapris diska som e kanon (är tydligen den bästa butiken i stan!?) betalar hellre lite mer å får bra produkter i stället för att snålshoppa.. =)
även fast Willys sortiment e helt ok..
Matilda sa…
Stellapolaris >> Är glutenintolerans vanligt förekommande hos gotlänningar? Okej, två stycken är kanske inte alla...

Maria >> Så klart man ska använda kuponger! :D

Cat >> Som sagt, det finns annat att irritera sig på :)

Karro >> Reklam är farligt! Därför har jag också satt upp en fin skylt som tackar nej bredvid mitt brevinkast.

Björn >> Jo, så hade jag också velat göra... Men är man i CSNs våld så får man vänta med det några tusen år...