Jag skyller på att det är söndag...

Nu har jag tänkt igen. Eller rättare sagt försökt tänka för jag har inte kommit fram till något logiskt svar. Och först måste jag nog poängtera att varken är vidare teknisk eller särskilt kvicktänkt en söndagkväll.

Jag har köpt en batteriladdare på IKEA. Med den följde 6 stycken laddningsbara batterier. Det går inte att köpa laddningsbara batterier seperat på IKEA utan bara med laddare, något som jag tycker är urbotat idiotiskt. Frågan är om jag kan köpa laddningsbara batterier av något annat märke och använda dem i min laddare? Eller måste det vara matchande märke för att det ska fungera till 100%? Jag hade nämligen behövt fler än de 6 stycken batterierna...

Kommentarer

Anonym sa…
Det borde rent logiskt gå att köpa andra laddningsbara batterier och använda i samma laddare.
:0)
rigg sa…
Borde gå, ska gå, skyll inte på mig om det inte går... men du kanske inte ska blanda olika batterier med olika mAh (milliamperetimmar) i laddaren. Kolla på Claes Olsson eller liknande ställe.
Matilda sa…
Björn >> Ja rent LOGISKT borde det...

Rigg >> Haha, jag lovar jag ska inte skylla på dig! Det där med milliamperetimmar har jag aldrig hört talas om :s Men som sagt, jag är inte så teknisk! :p
Anonym sa…
Den frågan har jag också ställt mig. Vågar dock inte testa. Du får rapportera hur det går för dig.
Anonym sa…
Jag har också funderat på det där - ser fram emot att läsa hur det gick när du testat! :)
Anonym sa…
Jag har också funderat på det där - ser fram emot att läsa hur det gick när du testat! :)
AnnCharlott sa…
Det brukar ju alltid påstås att det inte går att blanda olika märken med varandra. Att det är JÄTTEVIKTIGT att man köper Ikeas batterier till Ikeas laddare osv. MEN jag tror att de bara bluffar för att de vill sälja allt själva. (Obs, detta gäller säkerligen inte bara Ikea. Tog dem som exempel iom att inlägget handlade om Ikea.)
rigg sa…
mAh, Milliamperetimmar... Ju högre siffra på batteriet, ju mer "kräm" är det i det (dvs. batteriet räcker längre på en laddning). Vanliga "AA" brukar ligga på 2000-2500 mAh. Priset brukar dra iväg med stigande kapacitet....
Matilda sa…
Cat och Nette >> Hittade bruksanvisningen och där står inget förbud mot att använda andra märken. Det enda jag hittar är att det ska vara en viss sorts batterier med en viss bokstavskombination vilket är viktigt. Jag lovar att rapportera så fort jag kollat upp det mer noggrannt!

Anncharlott >> Precis, det brukar ju stå sådant annars. Fast jag fattar inte hur de har tänkt på ikea, måste man liksom köpa en ny batteriladdare bara för att få nya batterier??

Rigg >> Ah, takar för det! Då har jag blivit upplyst idag med :D
Anonym sa…
Jag har tyvärr ännu inte fattat det där med batterikladdning. Har en till kamerabatteriet men är inte så förtjust direkt. Men det är säkert en vanesak...
rigg sa…
maria: batterikladdning? :D
Matilda sa…
Maria >> De fungerar lite som mobilladdaren, och man köper ju inte ny mobil bara för att batteriet tagit slut... ;)

Rigg >> batte-rik-laddning så klart! ;P