Relationen: ålder och hårlängd

En sak jag spånat över ett litet tag är det här med relation av ålder och hårlängd. När kvinnor kommer upp sig i åren tenderar deras hårlängd att krympa. Nu vill jag givetvis inte generalisera, men faktum är att många äldre kvinnor/damer faktiskt har kortare frisyrer än vad yngre kvinnor har. Jag har funderat på vad detta kan bero på, men inte kommit fram till något särskilt bra svar. Det kan ju vara att håret inte växer lika fort när man blir äldre. Det kan också vara att en kortare frisyr är lättare att hantera. Eller det att man inte vill ha undre halvan av håret i en färg och övre halvan i grått. Eller är det rent av en mognadsgrej, att med åldern blir man allt visare och detta visar man genom att ha en kortare sofistikerad frisyr? Som sagt, jag vet inte, jag bara spekulerar...

PS. Årets bästa nyhet: Har ni hört att Anders och Måns kanske ska göra nästa års julkalender!? Kan man få en bättre julklapp?

Kommentarer

Anonym sa…
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa…
Min mor borde ta till sig det där med kortare hårlängd. Hennes långa hår ser bara torrt och sprött ut. Det är inte lika glansigt som förr. Den ändrade hårkvaliteten kan ha något med det hela att göra.
Sarisen sa…
Min kusin fick höra av sin frisör att hon som var över trettio borde klippa håret kortare. Hon hade axelkort hår då. Jag nämnde detta för en frisör jag klippte mig hos och skrattade för jag tycket att det var det knäppaste jag hört på länge. Då skrattde min frisör oxå och tillade, "-det spelar ju inte någon roll om man har långt hår när man är över trettio, om man inte har det utsläppt haha".
Fatta att jag blev stum över denna enfaldiga inställning. Verkar vara frisörernas fel att kvinnor kortar av håret vid äldre ålder mao ;)
Anonym sa…
Hm. Det här verkar vara ett västerländskt sätt att se på det hela. Om man ser på kvinnor i exempelvis Indien och i många muslimska länder så väljer kvinnorna (även de äldre) att ha långt hår. Så det här med lilafärgade kortklippta lockar är nog något som finns i väst. Förr i tiden i Sverige behöll kvinnorna också sitt långa hår.
Ja hurra, Anders och Måns ska göra julkalendern! Det blir säkert kul! Har du lyssnat på "Mammas nya kille" som gick på P3 förut? Det är det absolut roligaste radioprogrammet som funnits!
Jag har lång hår så jag är nog ung :)
Fast det är ju alltid uppsatt, så jag är väl mitt i mellan gammal...
har ingen aning...har reflekterat över det...men jag kommer att ha långt hår så länge jag lever...och du kommer att anta en utmaning som finns på min blogg..
;)
AnnCharlott sa…
Det är ett märkligt fenomen det där med hår och ålder. Det anses väl ungflicksaktigt med långt hår och således bör man klippa (och gärna också permanenta) sig när man blivit en mogen kvinna. Men det är sant sin "anonym" skriver att det inte alltid har varit på detta sättet och att i vissa delar av världen är det fortfarande inte så. Själv har jag alltid föredragit kort hår, men jag tror inte det är ett tecken på tidig mognad :)
Matilda sa…
Cat >> Jo det är ju trist när håret inte är lika "fint" som förr...

Sarisen >> Hu för frisörer!!

Anonym >> Tja, det är kanske ett västerlänskt sätt! det hade jag inte tänkt på, tack för att du uppmärksammade mig!

Den tatuerade mamman >> Nja, jag tror jag gjorde något halvhjärtat försök att lyssna på Mammas nya kille, men njäe... det gick inte hem är. Cirkus Kiev däremot, de är rätt skojsiga :D

Stellapolris >> No!! inte fler utmaningar! snälla låt mig slippa! No hard feelings though...

Anncharlott >> Det är kanske en slags ritualiseringsprocess man ska genomgå för att bli vuxen... Men ja, förhoppningsvis är de flesta som dig, har håret efter eget önskemål!
Åh, en Anders & Måns-julkalender! :D Jag har inte följt julkalendern på flera år, men blir de så att de gör en så ska jag absolut titta på den :)
Anonym sa…
Många som idag är gamla var unga i en tid då kort hår var på modet så jag tror mer de är vana att ha kort hår och fortsätter med det.

Men en hel del har sitt långa hår men det är nästan alltid uppsatt i knut eller i flätor.

Så kan det ju såklart bero på hårkvaliten också :-)
Matilda sa…
Sofi >> Ja det kan bli hur spännande som helst! Fast det kan ju också bli helt totalt fel... Men vi får hoppas på det bästa! :D

Maria >> Åh... så sant så sant. Det går ju olika moden i hårfrisyrer med...