Hur "kulturell" är du?

Senaste rapporten pekar på att (vissa) teatrar tappar besökare, 2007 var liksom för museerna ett år med förlust i besöksstatistiken. Sedan kan ju den här statistiken tolkas på olika sätt, för en teater var 2006 ett rekordår och då är det givet att kommer man inte upp i samma siffror som det året så blir det ett "förlustår". För museernas del skylls mycket på slopandet av den fria entréen på statliga museer (vilka främst är lokaliserade i landets huvudstad). Orsakerna går givetvis att diskutera fram och tillbaka, likaså hur man ska tolka dessa siffror.

Jag frågar mig om det är så att svenskarna tröttnat på (fin)kulturen? Är teater och museum inte lika spännande som bio, musikaler eller för den delen en x-box? Eller är det bara så att i 2000-talets Sverige är evenemangsutbudet så stort att det är svårt att välja och prioritera hur mycket tid och pengar man ska lägga på diverse aktiviteter. Hur står det till med ditt kulturengagemang? Hur ofta går du på "kulturella" tillställningar?

Kommentarer

Hilda sa…
Hej Matilda. Tittar in på din blogg och tror att den kan förgylla och förvirra min dag en hel del. ¨Vi går nog ungefär "för lite" på kulturella engagemang/platser. Fast det beror ju på vad man menar i och för sig. Vad är kulturellt? Det är en helt annan fråga. Men om man nu ser till museer och sånt...så hm....pinsamt kanske men ....ca 3ggr per år..
Matilda sa…
Hilda >> Hej själv! :) Visst kan den här bloggen förvirra både den ena och den andre ;)
Ja det här med "kulturellt" är väldigt diffust, det är därför jag har valt att sätta det inom situationstecken. När man i vardagligt tal talar om "kultur" syftas det ofta på finkultur, dvs teater, museer, konst och dyligt, där det oftast behövs ett visst kulturellt kapital för att tolka och uppskatta vad man ser. Men kultur-begreppet innefattar givetvis mycket mer än så. Inom etnologin talar man om vanor, föreställningar, levnadsformer m.m. som formar människan och hennes identitet. Kulturbegreppet är alltså något svårt och abstrakt.
3 gånger per år är inte helt fy skam tycker jag!
Anonym sa…
jag är relativt aktiv men jag jobbar ju också i branschen. har dessutom precis startat en liten klubb för konst- och kulturvänner, art-istic. vi är åtta medlemmar än så länge och du är naturligtvis välkommen att bli medlem, fast det är klart, alla aktiviter är ju i Stockholm.... men har du vägarna förbi så. annars kan du ju alltid bli hedersmedlem och vara vår representant i, var du nu bor!
AnnCharlott sa…
Alldeles för sällan med tanke på att jag bor i Stockholm med ett stort och varietat utbud av både teatrar, museer och ett rikt musikliv. Får man skylla på tidsbrist?
Hilda sa…
Ja när jag framhäver mig själv så är det nog inte den kulturella delen jag är stoltast över och sätter främst i beskrivningen om mig själv. Dessvärre. Tid och prioriteringar ställer till det. Men öppna sinnen har jag och DET är jag stolt över! :)
Anonym sa…
I regel aldrig ärligt talat.
Anonym sa…
Sällan, mycket sällan.
Matilda sa…
Fredrik >> Oh låter som ett jättespännande projekt!! Stödmedlem kan man ju alltid vara! :D

Anncharlott >> Nja.. jo det kan du väl få ;)

Hilda >> Öppna sinnen är en väldigt bra egenskap! :)

Linn >> Fy skäms Linn! Du som kommer från "kulturens vagga" ;)

Cat >> Men du mår bra ändå? :)
Anonym sa…
Ja tack, man kan nog säga att jag är rätt "fulkulturell" av mig;)
Anonym sa…
Erkännner att jag är ruskigt dålig att gå på finkulturella saker trots att det egetnligen är kul.

Har aldrig varit på Dramaten exempelvis, eller operan eller dansuppvisning. Har inte sett många pjäser alls. När jag började filmvetenskap så hade jag inte sett en endaste Bergmanfilm men ALLA Arnold-rullar.

Mitt kulturintresse har jag odlat på egen hand då jag är uppvuxen i en miljö utan något som helst kulturellt kapital (böcker, vad är det?) Upptäckte massor då jag började resa och ville sedan veta mer och mer och me. Och museer älskar jag att gå på. Och på bio!
Matilda sa…
Cat >> "fulkulturell"!! Det ordet gillar jag :D (även om jag själv vill se mig som "kulturell"...:P)

Maria >> Ja man behöver ju inte gå och se ALLT bara för att kalla sig "kulturell", man väljer ju de delarna av utbudet som tilltalar en själv mest!