Kill your darlings!

Kill your darlings. Det fick jag lära mig på ett skrivarläger för massor av år sedan (så många att jag inte vill räkna dem). Favoritpartierna i en text, de "bästa" partierna, de ska puts väck.

Nu sitter jag här med en nästan färdig kandidatuppsats. Det är bara slutdiskussion och rubriksättning och korrekturläsning kvar. Bara... Och så den svåraste uppgiften av alla: klippa bort ½-1½ sida. Lite har jag fått bort, men det andra vill jag ha kvar! I huvudet försöker jag upprepa mantrat "kill your darlings, kill your darlings" om och om igen. Men det går inte. För jag vill inte! Jag vet att det finns partier som kanske inte passar så väldigt bra in i texten, men jag vill ha kvar dem, de tillför något. Varför ska det vara så svårt?

Nu ska jag bara hitta någon lämplig stackare som kan påtvingas det hemska uppdraget att korrekturläsa uppsatsen. Hehehe...

För övrigt irriterar jag mig på varför inte koden från Studentkortet som ska ge fraktfritt på Cdon inte fungerar. Snål som jag är vill jag inte betala 29 kronor i onödan om jag kan få slippa dem...

Kommentarer

Jeppemannen sa…
Aldrig kul att ta bort stycken ur en text som man tycker är bra och har ett naturligt flyt.

Och jag antar att jag är mig ovetande självanmäld till att läsa detta fantastiska verk.
Anonym sa…
Annars kan man ju alltid låta opponenten döda ens älsklingar:)
Anonym sa…
Oh, och jag som älskar att korr-läsa!

Jag hoppas att allt är väl med dig Matilda. Gott Nytt År! *kramis*
Matilda sa…
Jeppemannen >> Jepp! Men inte för korrektur!! ;)

Cat >> Förvisso, men samtidigt vill man inte att opponenten ska ha något att kunna anmärka på alls...

Nfavm >> :D Look whos back!!!! Gott nytt!!
Var det någon som sa att hon ville korr-läsa?? ;)
Skicka korret till mig..jag lusläser och älskar att hitta fel!
Kramisar
Anonym sa…
Ja, visst är det svårt att skriva för "kort".

Vad handlar uppsatsen om på tre ord? Och i vilket ämne?

Och vad spännande att sanrt vara klar ändå. Heja!
Anonym sa…
Du som är mysteriernas mästarinna kanske har en teori om varför jag hela tiden får en tv utan den funktion jag ville ha från början.
Matilda sa…
Stellapolaris >> O vad du är snäll! :D Men jag har dessvärre redan hunnit påpacka denna uppgift på två (inte lika villiga) personer... En annan gång kanske... Men du får förstås gärna läsa den när den är färdig! :D

Maria >> Tre ord? Det går inte!! Men okej: living history museer. I ämnet etnologi.

Cat >> EN GÅNG TILL!?? Vilka butiker inhandlar du dina apparater i? Det är är verkligen mysko...
Anonym sa…
Ska man ta bort det man tycker är bäst eller bara det som är bra? Hm, låter som en dum fråga men :D Jag har aldrig varit på skrivarläger. Ska man inte ta bort det man tycker är sämst bara? Fast det kanske är svårt om man är nöjd med hela texten...
Sarisen sa…
Om man sparar alla sina "kill you darlings" kan man kanske skriva något nytt av dem sen?

Annars kan man slänga allt det andra och spara sin "darling" och fortsätta på nytt runt den, på så sätt får man en helt ny vinkel på saken, typ.

För det är ju så svårt, att slänga bort något man gillar...
Matilda sa…
Mindy >> Man ska ta bort det som man själv har blivit extra förtjust i, alltså de partier som blivit ens små "älsklingar". Dessa partier är oftast klischeer och inga mästerstycken, även om man själv tror det... Men visst, det hade känts logiskt att ta bort det som verkar sämst, men det kan ju vara just de delar som andra tycker mest om...

Sarisen >> Det är inte lätt nej... :) Men det var en intressant idé att spara alla sina "darlings" och göra något med dem i ett senare sammanhang. Gissar dock på att det blir en samling klischéer...
Anonym sa…
På min ytterdörr står ett helt annat budskap, ett som passar mig bättre. Save your darlings!
Matilda sa…
Linn >> haha, ja om de är i levande form så hoppas ska de inte dödas!!