Singstar - en fördomsprofil

Gjorde av en tillfällighet en sökning på spelet Singstar på Bokus hemsida (som numera säljer spel). Deras söksystem är aningen udda, även om det inte finns några träffar alls så hittar den på 500 träffar som matchar med si så där fyra bokstäver. Och det är då sökresultaten blir som mest intressanta. Kolla in denna skärmdump en liten stund och se om ni gör samma koppingar som jag.




Om man ska ta och överanalysera sökningen på Singstar så är det en sorts fördomsprofil.
  • Kokbok för singlar och andra jäktade hushåll: Sökaren är med stor sannolikhet singel som behöver ett sällskapsspel för att aktivera sin umgängeskrets, eller ha en orsak till att träffa människor. Sällskapsspel är ju till för fler än en...
  • The Cases that Haunt Us: Vad innehåller Singstar? Jo en massa låtar som vi egentligen vill glömma men kan utantill. Och så kan man inte förneka det faktumet att det är ju bara liiite pinsamt att vilja ha Singstar Schlager, fast det är den varianten som verkar roligast.
  • Being Singular Plural: Även om ingen vill spela med en så har man åtminstone spelet som sällskap, man är flera, fast man bara är en.
  • Anyone You Want Me To Be: I spelet är alla stjärnor, som jag har förstått det, du kan vara allt från Baby Spice till Queen till Roger Pontare. Har man en identitetskris så finns här genast ett tjugotal att välja bland.

Vid senare tillfälle ska jag nog prova att söka på såntitlar från nittotalet (Papaya Coconut, Jag vill bo i en svamp, Du är så yeah yeah wow wow mfl) och se vilka fördomar man får fram då :)


Nu är det säkert någon uppmärksam som tänker "varför söker hon på Singstar, HON har ju inte Tv!". Korrekt, HON har (jag vet inte om
She har) fortfarande inte en tv. Men HON har upptäckt en smart lösning hur man kopplar spelboxar till datorskärmar. Och det kostade BARA cirka 4 månaders tv-licens. HON trallar vidare "ingen tv kommer här fram, här fram..." :D

Kommentarer

Precis...Varrrföööör? Och har SHE någon platt, svart Toshiba trettitvåtums tv???
Anonym sa…
oj, att bokus börjat sälja spel var en nyhet för mig!

men jag ser att det finns mer att önska vad gäller deras sökmotor, men din analys av sökresultaten var ju helt perfa! :D
Anonym sa…
Allt för att sälja böcker?

Tänkte också säga att tappade vantar lägger till dig i länklistan. Och så ser vi fram emot första bilden från dig =)
Anonym sa…
ha ha ha!
Anonym sa…
Har också irriterat mig på Bokus sökmotor. Jag handlar ju nästan allt till bibban därifrån och vill ibland kunna söka på t ex enbart ljudböcker till ungdomar. Då går inte det. Mejlade min irritation till Bokus, som svarade att de jobbar på att göra sökningsmöjligheterna bättre.
Ha det så kul med Singstar. Jag rekommenderar varmt Buzz:)
Matilda sa…
Stella >> Om SHE har det? Ja du, det kan man väl aldrig veta riktigt säkert? ;)

Nfavm >> Ja man ska aldrig underskatta en sökmotor :D

Tappade vantar >> Ja man kan ju fråga sig utifall det är så att de vill locka tv-spelarna till att läsa böcker eller tvärt om.
Tackar för adden! :D

Linn >> hihi

Cat >> Det vore sannerligen på tiden att de fixar den! Att få över 500 resultat när man söker på en bok som de inte ens har är ju rätt meningslöst...