En kvarglömd julljusstake

I en kommentar till ett inlägg härrom nyligast (ja, jag tar mig friheten att hitta på egna ord där det behövs) hade Tappade vantar sett juleljusstakar i något fönster och funderade om folk verkligen tar "julen varar ända till påska" bokstavligt. Förvisso brukar de för jämnan glömma att ta bort en sådan stake på mitt jobb i ett av rummen, den står där året runt för att någon är lat eller har slarvat. Men jag blir alltid lite orolig när jag ser julsaker uppe i folks lägenheter i mars månad och jag har sett tre sådana saker nu under en vecka:
  1. En enorm stor julgranskula hängande i ett fönster. Denna tror jag dock är för dekoration för allt annat julpynt är borttaget (ägarna bor på första våningen och får därmed skylla sig själva att de visar upp sin inredning för alla förbipasserande).
  2. Tända trekantinga julljusstakar.
  3. En släkt ljulljusgirlang (sådan man brukar ha i julgranen) dekorerandes en balkong samt en plasttomte (troligen en lampa) nedstoppad i en balkonglåda på samma balkong.

Nummer ett har en ganska trolig förklaring i att ägarna har transformerat julkulan till en dekorationskula året runt. Nummer två och tre känner jag däremot att det är dags att bli lite orolig. Visst, folk får ha midsommarstänger i oktober och pumpalyktor i februari om de så vill, men ändå, det känns som att det kan vara något som inte står rätt till. Kanske är de som bor i lägenheten gamla och sjuka och orkar inte att ta fram jullådorna och packa ner allt pynt för att sedan släpa upp sakerna till vindsförrådet. Eller än värre: tänk om de har avlidit utan att någon har lagt märke till något!? Tänk om de legat där sedan i julas? Har man inga vänner så är det kanske ingen som misstänker något förren efter tjugondag Knut!

Sedan kan det ju alltid vara så att det är någon som finner en sådan förkärlek till dessa gräsliga (min anmärkning) ljusstakar och vill ha dem framme hela tiden som fönsterlampor...

Kommentarer

AnnCharlott sa…
I fönstret på andra sidan gatan till min första egna lägenhet hängde en adventsstjärna året om, släckt. Jag funderade mycket kring hur det kom sig. Om de bara glömt att den hängde där. Men så var det troligen inte för när det blev jul så tände de stjärnan. Och då var den tänd dygnet runt tills julen var över. Då släcktes den, men fick hänga kvar.

Så för dem handlade det nog bara om bekvämlighet, att slippa ta bort och plocka fram.
Haha! Helt galet! Jag gjorde nämligen en liknande upptäckt härom dagen. Jag såg en GRÄSLIG juldekoration i trä i ett fönster, en julgran med slinga och så har jag sett en adventsstjärna. Coolt, kanske någon tycker. Lathet säger jag! :)
Anonym sa…
jag har en ljusslinga i fönstret som jag satte upp efter jul när jag kom tillbaka hit. det blir så fin & lagom belysning av den bakom en gardin & passar bra såhär i gråregndagar och när det ännu är rätt mörkt om eftermiddag/kvällar. mer vår och sommar gör den ingen nytta.
(sen har jag rätt svårt för julen de datumen den egentligen infaller och leker hellre jul när jag vill..;)
Anonym sa…
Jag svär på att jag skrev mitt eget inlägg innan jag läste ditt. Det handlar delvis om påhittade ord det också. Men jag är inte positiv i mitt inlägg.
Matilda sa…
Anncharlott >> Det är ju rätt bökigt att ta upp och ner julpynt, så då är det ju mer praktiskt att ha dem framme året om :)

C. Van Tijaax >> Haha, är de inte nere efter påsk tror jag det är dags att ringa till traditionspoliserna!

m. >> Instämmer delvis. Har själv aldrig någon julstämning på julen men kommer på mig själv att sjunga julsånger på sommaren... Och ljusslingor är ju alltid dekorativt och mysigt :)

Cat >> Jag är lite nyfiken på vilket ord det var du syftade på...