Ytterligare ett mystiskt yrke

I veckan hörde jag en (ganska ung) kvinna säga till någon angående yrken att hon var forskare. Och eftersom jag aspirerar på en plats i intresseklubben lade jag detta på minnet, främst för att jag tycker att yrket "forskare" låter så spännande men samtidigt gammelmodigt. I mina öron är en forskare någon gammal gubbe som sitter på någon institution och skriver tjocka böcker och undviker att ha föreläsningar. Givetvis vet jag att detta inte alls stämmer, men det är så ordet klingar på något sätt. Under de år jag läst på universitetet så tror jag inte att jag hört någon säga att de är forskare, snarare doktorand, professor, prefekt, docent eller någon annan flott titel i ett specifikt ämne. Befattningar som alla innebär forskning i någon grad. Dessutom säger de stolt vilket ämne de "forskar" inom, något kvinnan ovan inte gjorde. Givetvis kan detta ha sina orsaker, hon ville kanske helt enkelt inte att personen skulle veta vad det var hon forskade i, eller något helt annat...

Vilka associationer får ni om någon säger att han/hon är forskare? Och om ni hade fritt fått välja ett ämne att fördjupa er i, vad hade ni valt att forska om?

Kommentarer

Anonym sa…
Jag ser framför mig en vithårig tant/gubbe med tjocka glasögon, som står böjd över ett antal provrör.

Om jag skulle forska på något, så skulle jag forska på varför så många människor verkar tycka att det är okej att slänga skräp och annat skit i naturen och i vår egen bostadsmiljö.
karro sa…
jag ser ngn tecknad figur från barndomen,lite halvgalen med håret på ända laborerande med en massa explosiva vätskor!

jag skulle vilja forska om tiden, varför den går så snabbt ibland o så olidligt långsamt ibland.
Matilda sa…
Cat >> Ja det är ett mysterium för mig med! (tror jag skrev något inlägg om det för ett halvår sedan angående allt skräp längs motorvägarna

Karro >> Tiden är väldigt spännande! Etnologerna Billy Ehn och Orvar Löfgren har skrivit en bok som heter "när ingenting särskilt händer" som handlar lite om tid. Dock har jag inte "haft tid" att läsa den ännu, men den står fint i bokhyllan!
e sa…
Det allra bästa är när nyhetsprogram intervjuar någon som får titel forskare utan att man preciserar inom vad. Forskare på morrhår som uttalar sig om klimatförändringarna?
Anonym sa…
När jag tänker mig en forskare, tänker jag mig en person som tar långa sovmorgnar, på grund av att de har jobbat uppe alltför sent. Oregelbundna arbetstider det vill säga. Dessutom läser de en massa, hysteriskskriver timmarna före en deadline, är mentalt frånvarande och har en stor dos prestationsångest. (Ja, mina föräldrar är forskare...)