2 år

Idag ska vi fira hela dagen lång
hissa flaggan och sjunga en grattissång
För idag lilla bloggen har lärt sig att gå
och lärt sig att räkna till sina år två!

Men ärligt, varför ge kalas för barn så små?
Massa tårta och mycket sjå?
Och kommer ungen ens ihåg det när den fyllt fyra
att den fått massa presenter från någon vid tant Tyra?
Är inte dessa kalas enbart för föräldrarnas vänner
så mamsen och papsen kan visa upp nya huset för alla de känner?
Ungen har ju inte ens fått grepp om tid och rum
eller varför alla pratar med den som om den vore dum
Och är det ens så smart
att servera de små godis och sötsaker på silverfat?
Borde vi inte vara rädda om deras första tand
och förse dem med en frukt i vardera hand?

Därför håller vi idag för bloggen inget kalas
utan det är för två andra vi håller upp våra glas
Till vinnarna av mysterietävlingen anno tvåtusenåtta
så hurra nu utan måtta
för
Anncharlott* och Cat** som på prispallen står
och möjligen nu fäller en liten tår
Hipp hipp hurra för båda två
jag ska klura på något pris som ni kan få...


*Anncharlott utmanade mig i att skriva ett mysterium om folks semestervanor, denna karamell ber jag att få suga lite mer på. Har eventuellt ett uppslag att gå på! Anncharlott föreslog exempelvis ett studiebesök på en campingplats, ett mycket spännande fenomen som bör studeras mer noggrannt och jag hoppas få möjlighet till detta (men kanske inte förrän nästa säsong).
**Cat utmanade mig i att rimma ett mysterium och detta gjorde jag ju lite här, för jag har ärligt talat lite svårt att förstå poängen med att hålla kalas för småbarn. Hur många ett och tvååringar har riktigt förstått det här med kalas och födelesdagar?

Kommentarer

karro sa…
Grattis på tvåårsdagen!
Anonym sa…
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa…
Jag känner mig hedrad till delad förstaplats:)
AnnCharlott sa…
Ja, det där med hur folk beter sig på campinplatser är kul att studera. Och en annan sak jag tänkte på nu senast när jag reste till Edinburgh är hur folk packar och fixar och pysslar med sitt handbagage, sina biljetter etc på flygplatser :)
Grattis på två-årsdan! Jag glömde min ettårsdag...men som sagt...sööötsaker är inte för småbarn...så det vart nog meningen att ja skulle glömma...jooo...
Fru Tattoo sa…
Vad du håller koll på datumen. Jag vet i och för sig när jag började, för det var samma dag som jag klämde överläppen i min astma spray och fick sen en infektion i läppen och såg ut som Kalle Anka i någon vecka....
Och så fick jag åka till London med en sårskorpa som såg ut som en torkad vindruva på läppen. (Fast den slet jag bort, så det var bara en en cm bred brunröd rand mitt på läppen. Snyggt serru :) )
Matilda sa…
Karro >> Blogen tar av hatten och niger

Cat >> :D

Anncharlott >> Flygplatser är ett mysterium i sig, hur de får logistiken att gå runt!

Stella >> Exakt! Ettåringar behöver inga geléhallon :p

Fru Tattoo >> Haha, jag trodde inte det gick att vara mer klantig än vad jag är... :p
Anonym sa…
grattis i efterskott!

jag kan inte förmå mig att ge presenter till småbarn. jag förmodar att folk ger dem presenter för man är rädd att folk annars kommer tycka att man är snål. presenterna är en del av det sociala spelet (som jag gärna står lite vid sidan av).
Matilda sa…
Fredrik >> Jag undrar när den dag kommer när man kan låta bli att ge varandra presenter (tex vid jul och födelsedagar) och åndå bli betraktad som god och givmild. Man kan ju ge på så många andra sätt utan att behöva ha köpt upp ett helt varuhus...