Vuxenpoäng?

Efter nästan tio år med kontantkort har jag helt plötsligt beställt ett abonemang! Det måste betyda att jag börjar bli vuxen. Sedan mobiltelefonins inträde i mitt liv för ungefär nio år sedan har jag alltid haft ett och samma kontantkort. Och trots att folk tyckt att jag varit galen har jag envist hållt fast vid detta dyra koncept. Jag har inte ens skaffat nytt SIM-kort. Anledningen har varit enkel, jag ringer ytterst lite och jag tycker om att ha kontroll på samtalsutgifterna. Men efter lite räknande hit och dit och insikten om att jag som (fortfarande) är (och troligen alltid kommer förbli) student kan få ett rätt schysst abonemangspris för 30 kronor i månaden gav jag efter. Det måste väl vara vuxet? Att jämföra priser och teckna avtal?

Min barnsliga sida av mig jublade dock över det fantastiska erbjudandet att jag får TVÅ biobiljetter i och med att jag låst mig i tolv månader till detta abonemang. Och handlar jag mat för några hundralappar denna veckan så kan jag kamma hem några biobiljetter till (gäller hos en viss stor kedja som jag med hänvisning till onödig exponering av stora välkända varumärken låter bli att nämna)!

Frågan är egentligen vem som tjänar mest på det här. Jag - som luras av dessa finfina erbjudanden - eller företagen i fråga som säkert fått dessa biobiljetter för noll kronor...

Ps. Barnet i mig har också fått leka lite "klipp och klistra"...

Kommentarer

Anonym sa…
aha, betyder det att du har nytt nummer också?
Jahhhaja...har alltid haft kontantkort, så?
;)
mossfolk sa…
Jag tog det stora steget för ett år sedan :)

Bara nio år sedan tänkte jag. Ojoj, hon var då sent ute. Men det stämmer nog, min första mobil fick jag för ungefär nio år sedan. En stor Ericsson som man inte stoppade i vilken ficka som helst...
Matilda sa…
Fredrik >> Nix, det där numret ändrar jag inte på! Har nämligen svårt att lära mig mobilnummer, hemnummer går bra men de där långa är ju helt omöjliga! :p

Stella >> haha :D

Mossfolk >> ja jag var väl inte tidigt ute, men det var ju inte var och varannan som hade det då... Nu är det annorlunda, var och varannan sjuåring har ju senaste mobilen!
Anonym sa…
Å, det var verkligen vuxet. Jag håller tummarna för att det är en win-win-situation så att ni båda tjänar på det i slutänden.

Och biobiljetter är jag alltid svag för. Blir alltid lika glad varje gång jag får en biobiljett till valfri film. Älskar bio så...
Anonym sa…
abonnemang...heter det. Med två n.
Anonym sa…
Hi, hi då är jag ensam kvar i Sverige nu då. Jag har nämligen haft samma kontantkort och samma SIM-kort sedan 1997.
Jag ringer kanske 3-5 samtal i månaden och skickar ca 2 sms per vecka, så jag känner inte för abbonemang och bindningstid.
Hilda sa…
Många vuxenpoäng! Jag borde däremot återgå till kontantkort, jag är totalt beroende av o prata i telefon! Kram!
Matilda sa…
Maria >> Bio är trevligt. Synd bara att kvalitén på filmerna är så varierande...

Språkpolisen >> Jaja, ett N hit eller dit...

Cat >> Ringer man så lite så är det definitivt värt med kontantkort, de pengarna brinner liksom inte inne. Nu måste jag ju betala en abonnemangsavgift vilket jag inte behövt tidigare...

Hilda >> Haha, ja nu är man inte längre fast vid tanken att "pengarna tar slut"... Farligt farligt... :)