Akta huvudet!

På gården ser jag emellanåt ett syskonpar i 3-5-årsåldern som glatt springer runt och leker med de andra barnen. De verkar helt normala, friska och glada barn. Men, deras föräldrar envisas med att de ska ha cykelhjälm på huvudet. Åtminstone antar jag att det är föräldrarnas påhitt. Jag undrar lite varför. De verkar inte ha några problem med balans och motorik, och de springer lika snabbt som sina äldre lekkamrater. Är det som gardering fall i fall de ska trilla? Något alla barn gör för eller senare, risken att trilla med huvudet först är dock något mindre än att trilla och skrapa upp knäna. Eller är det en förberedelse inför triathlon (kombi av springa, simma, cykla)?

Kommentarer

Anonym sa…
Skumt!
AnnCharlott sa…
Stackars barn. Cykelhjälmar i all ära, men det måste ända kännas hämmande att jämt tvingas ha denna tingest fäst på sitt huvud.
Anonym sa…
När jag var barn fick vi alltid ha hjälm när vi lekte utomhus på dagis på vintern.
Känner mig faktiskt inte jättetraumatiserad.
Matilda sa…
Cat >> Mycket skumt!

Anncharlott >> Jag antar att man inte tänker på det efter ett tag, men det måste vara jobbigt med alla andra som undrar varför...

Karin >> Bara på vintern? För risken att halka på isfläckar? Eller hur motiverade dagispersonalen det? (Jag är uppriktigt intresserad över svaret!)
mossfolk sa…
Ja men det förstår du väl att man vet aldrig vad som ramlar ner från himlen ;)

Nä, jag förstår faktiskt inte heller. På vintern vet jag en skola där de mindre barnen får ha hjälm snöiga dagar eftersom de sprang direkt bort till pulkabacken på skolgården och där var det hjälmtvång. Till slut kom man fram till att det var smidigast att sätta på hjälmen från början. Säkert gjordes undantag för de elever som intygade att de inte skulle gå dit.

Men varför man sätter på en tre och femåring hjälm när de går ut vet jag inte... Om det inte är för att de har cyklat eller ska cykla?
Anonym sa…
Eftersom jag är uppvuxen i norr handlade det inte så mycket om bara isfläckar som is och snö överallt. Jag tror att pulkåkning och herremanpåtäppan kraftigt bidrog till hjälmtvånget också.

Vi var så påbyltade i våra bävernylonoveraller i alla fall att jag inte tror att hjälmarna bidrog till att hämma vår rörlighet nämnvärt...
Anonym sa…
Inse att detta inte är sjukt. Det är en hjälmhysteri och trygghetsfascism utan like och detta är inte sunt. Barnens motorik försenas, försämras och de blir mjäkiga vuxna som inte klarar några utmaningar alls.
Anonym sa…
Jag tror inte det blir bra om barn aldrig får slå sig. Cykelhjälmar när man är ute och leker bara...bah.
Matilda sa…
Mossfolk >> En för alla, alla för en? Hjälmtvång i pulkabacken kan jag nästan begripa och då är det lika bra att alla har på sig en...

Karin >> Jo det finns ju många dårar redan i dagispulkabacken... Och jag tror inte heller att yngre barn reflekterar över det, särskilt inte när alla andra har det.

Anonym >> Nja, det är väl lite att dra det till sin spets. Hjälm på huvudet i trafiken är ju ganska logiskt, mindre logiskt i sandlådan. Kanske är det för överbeskyddande föräldrar, kanske är det i detta fall rekommenderat av läkare pga risk för allvarlig huvudskada. Vem vet. Men jag är tveksam till att de skulle bli mer mjäkiga som vuxna... Men motoriken kanske kan bli lidande.

Linn >> Jag kan ju ha sett fel. Det kan ju ha varit väldigt stora mössor som SER UT som hjälmar... ;)