Hemliga spår

Började fundera över det här med "hidden tracks" igår när jag lyssnade igenom lite gamla cd-skivor. Helt plötsligt tar skivan slut och eftersom man är mitt inne i något så orkar man inte byta, sen helt plötsligt sätts musiken igång igen.

Är inte det en typisk 90-tals grej att lägga in ett gömt spår efter flera minuters tystnad? Och oftast är det ju inget kanonspår. Så vad är syftet egentligen? Att det är coolt? Får artisterna betalt efter antal spår på skivan? Eller är det som en liten belöning för fansen, en extra låt på köpet som det inte står något om på skivomslaget?

Vad tycker ni: Flipp eller Flopp för "hidden tracks"?

Kommentarer

Anonym sa…
flipp för mig, men jag är ju naturligt entusiastisk till allt nu för tiden.
Anonym sa…
Flipp! Ett gömt bonusspår är bara trevligt, och det finns faktiskt vissa av dessa bonusspår som rentav kan vara bra på riktigt, eller åtminstone lite småroliga. På vissa skivor finns ju också dolda spår INNAN första låten, dvs låt -1 eller vad man nu ska kunna kalla det. Har man tråkigt någon dag kan man alltid kolla om man har missat någon låt från sin favoritskiva...
Hilda sa…
Oj jag har aldrig tänkt på att det finns ett namn för det men som du säger; jag har också upptäckt dessa hidden.... Tror det finns en på mika skivan som jag tyckte var bra. Kram!
Anonym sa…
Flopp! Jag brukar hinna tro att det är slut och byter skiva och missar således alltid dessa bonusspår. Men om de som du säger inte är så bra gör det kanske inte så mycket...
Anonym sa…
både håkan hellström och jarvis cocker har några väldigt bra hidden tracks låtar på sina skivor som jag inte skulle vilja vara utan. kanske kan de upplevas som ännu bättre än resterande spår då det inte är lika ofta man lyssnar på dem?
Anonym sa…
Flopp! Varför gömma sin musik? Det tar ju ibland flera år innan man upptäcker de där spåren...
Flopp! Okej när man lyssnade igenom alla låtar på cd, men när man nu har alla låtar i winamp och lyssnar på shuffle så är det trist när det kommer en låt på 12 minuter varav hälften är tystnad ;P Men Hanson gjorde en bra grej på Middle of Nowhere (så jaa, det betyder väl att det är 90-tal), istället för att ha flera minuters tystnad på ett spår, var det flera mindre tysta spår (mellan sista spåret och det hemliga)...som man då kunde hoppa över. Hmm, om man nu förstår något av min förklaring...
Fru Tattoo sa…
Flipp för mig. Det har hänt ett par gånger att jag glömt skivan på och blivit lite rädd på ett roligt sätt när en låt plötsligt sätts i gång. Extraspåren brukar också ofta vara konstiga låtar och det är roligt
Matilda sa…
Fredrik >> 1-0. Det är rätt, det blir inte roligare än vad man gör det! :)

Tomas >> 2-0. Bonusspår INNAN!? Oj då, det visste jag inte, jisses, dags att testa alla sina skivor kanske :p

Hilda >> Jag tror att det kallas "hidden track", för ibland omnämns de i konvolutet, för de som skrivit text och musik vill oftast promota sig själva...

Karin >> 2-1 Ja det är ju nesligt att det ska vara på det viset!

M. >> 3-1 tolkar jag det som. Lyssnar man inte på dem så ofta så hinner de inte bli uttjatade och det är ju en bra grej :)

Linn >> 3-2. Det ska ju vara hemligt hemligt...

Sunbreakthrough >> 3-3. Five körde ju så, hade totalt 55 spår, varav de flesta endast var fem sekunder långa...

Fru Tattoo >> 4-3. ja jisses vad man kan hoppa högt!
mossfolk sa…
Eh, hm. Jag skulle säga flipp om jag nu någonsin upptäckt några. Men nu blir det flopp eftersom jag troligtvis alltid är för snabb att byta skiva när (jag tror att) den som sitter i är slut.
Fru Tattoo sa…
Jag har en liten undersökning på min sida i dag, är du som jag seg som gröt på kvällarna eler pigg som en liten lärka som min man är???? Snälla svara, jag vill gärna veta hur det ligger till bland folk runt omkring mig. Dessutom vill jag se om jag eller min man vinner denna tävling som är vääääldigt intern.
Anonym sa…
hahahahaha... ja, det där känner jag igen. Det måste vara något hemligt budskap för dom som är sådanadär hardcorefans. Vi som hört den hemliga låten vs de som inte vet att den finns, liksom ;-)
Matilda sa…
Mossfolk >> 4-4. Jag tror inte att du gått miste om så hemskt mycket, om det är någon tröst.

Fru Tattoo >> Ok, kilar in!

Maria >> Det låter mycket troligt! Om man spelar dem baklänges så kanske det kommer något otippat meddelande från gruppen/artisten!