Nu kommer "gubbveckan"

Varje sommar är det ett sådant himla tjat om Fruntimmersveckan och hur makabert det är med att kvinnorna får ha namndag en hel vecka i rad. Wow... Riktigt imponerande...

Eller kanske inte. För det finns en motsvarighet till Fruntimmersveckan som inte får samma uppmärksamhet. Det är Gubbveckan (min benämning). Den startar på söndag den 14:e december och pågår ända till julafton, en ganska lång vecka förvisso. Det lustiga är att till skilnad från fruntimmersveckan med namn som fortfarande är populära bland bebisnamnen (t.ex. Emma, Johanna, Kristina och Sara) så är gubbveckan ganska gubbig (med några undantag givetvis) och i synnerhet mycket biblisk. Med "gubbig" menar jag att namnet tycks endast leva kvar i äldre generationer och att få nyfödda erhåller dessa namn i dagens läge.

Följande exempel har rättat sig efter kalenderns stavning och SCB:s statistik, fler med annorlunda stavning skulle därmed kunna räknas in. Med start den 14 december har följande personer namnstag (inom parantes antalet som har namnet som förnamn/tilltalsnamn):

  • Sten (13 756 personer) och Sixten (2 291)
  • Gottfrid (av totalt 3 049 män som har detta namn inskrivet i sina pass har dock trist nog endast 233 detta namn som tilltalsnamn)
  • Assar (648)
  • Stig (35 689)
  • Abraham (325)
  • Isak (7 220)
  • Israel (64!) och Moses (199)
  • Tomas (21 121 - förlåt Tomas för att jag råkat kalla dig för gubbe)
  • Natanael (202) och Jonatan (4862)
  • Och sist av alla "gubbar": Adam (15 625)

Finns det verkligen så pass många fler män i Sverige att (den fortfarande mystiska) kalenderkommittén hade svårt att peta in ett kvinnligt namn så här i jultider?

Och är det inte på tiden att Gottfrid får en revival?

* * *

Jättekul att ni vill vara med och tävla! Ni är ju riktigt inne i pepparkaksmotiv märker jag! Vill också tillägga att givetvis kommer jag respektera er "anonymitet" på internet. De namn som nämns kommer att antingen vara förnamn eller bloggalias, all övrig information kommer jag inte yppa ett ord om. :)

För er som inte hunnit tävla så har du fortfarande en vecka på dig! Lycka till!

Kommentarer

Anonym sa…
oj, har aldrig ens tänkt på att det finns en gubbvecka :-)
Matilda sa…
Maria >> Det finns säkert fler än en, men det krävde lite för mycket research från min sida... ;)
Anonym sa…
Tycker nog inte att Gottfried ska göra en comeback. Kan tänka mig att man blir grymt mobbad om man heter så.
Matilda sa…
Cat >> Men det kanske blir så att det finns flera i varje klass som hetter det. Och då får man kalla dem Gottfrid A och Gottfrid L. Fast ja... det är kanske inte så realistiskt, och det kan vara något synd om en tolvåring som heter så...
Fru Tattoo sa…
Gottfid har namnsdag minsann, men Saga som min flicka heter det försvann för ett tag sen. Det är fler som heter Saga än Gottfrid, i vår lilla by med 50 hus bor 3 stycken Saga. Min Saga som är 12 är stora- Saga :)
Matilda sa…
Fru Tattoo >> det är konstigt det där med vilka namn som får vara med och vilka som tas bort. Saga är ju jättepopulärt nu, så jag förstår inte vad de tänkte när de tog bort henne!
Anonym sa…
Natanael tror jag på!

En kompis beklagade sig senast igår över att hennes namnsdag försvunnit till förmån för Muhammed. Eftersom det tydligen är fler som heter så får det väl iofs anses vara rättvist att de får en dag istället.
Anonym sa…
Du behöver inte be om ursäkt för att du "gubbar" mig utan det tar jag snarast som en komplimang. Dessutom kan jag inte förneka fakta. Jag gillar På Spåret, polkagrisar och att se skidåkning på tv, och dessutom irriterar jag mig på omotiverad mopedkörning efter 23.00... och det är jag stolt över!
Matilda sa…
Karin >> Det är ett jättefint namn faktiskt, Natanael. Fast det låter vackrare på engelska.

Tomas >> Är polkagrisar gubbigt? Låter gummigt i mina öron :) Det är bra att du är en stolt gubbe :p
Anonym sa…
Du har rätt, polkagrisar är faktiskt ganska gummigt, men det blir jag om möjligt bara ännu mer stolt över!

Dessutom har man i Piteå upprättat en officiell "Tomas-klubb". Det du!
Matilda sa…
Tomas >> En hel Tomas-klubb bara för dig!? ;)