Mystiska kartor

Igår och idag har jag sprungit runt på fyra bibliotek för att få ihop kurslitteraturen. Fyra böcker ägde jag sedan tidigare och en ska jag moocha. Bara man vill så kan man komma undan billigt.

Men det var inte det som var det mystiska idag, nej det var att hitta till ett institutionsbibliotek. Jag intalar mig själv att jag är grym på att läsa kartor, under en orientering i grundskolan tog hela klassen fel avfart nästan direkt medan jag och min kompanjon fortsatte förnöjt rakt fram och vann flera minuter på detta. Närmre slutet tyckte jag att jag skulle vara snäll så jag överlämnade kartan till min följesslagare, vi sprang fel direkt... (Minns du det Jessica?) Nåja, vi tappade någon placering, men det var inte någon tävling ändå.

I alla fall, för att hitta till det här biblioteket slog jag upp adressen på en karttjänst. Sen satt jag och stirrade hur länge som helst på bilden jag fick upp, gatnätet kändes så fel. Man har en mental bild över hur stan ser ut men på pappert blir det helt förvrängt. Sedan när det kom till kritan så låg byggnaden inte alls så som kartan hade beskrivit det, pilen indikerade på att det var ett hus längs gatan, men nej, man fick gå in och yra lite in i skolområdet. Tur att de hade "här är jag"-kartor uppsatta.

Just det här med mentala och fysiska kartor är väldigt spännande. I den mentala världsbilden är somliga städer, platser och länder så mycket större än vad de är "på riktigt" utifrån sin egen anknytning till platsen. Ritade förra året en karta från vår gamla till vår nya lägenhet (med närområde) som blev lite utskrattad av sambon. Själv var jag dock väldigt nöjd och tyckte det var väldigt pedagogiskt ritat. Två killar lyckades dock nästan gå vilse (det i sig är dock ett stort mysterium....). Så numera blir det en förklaring i stil med "gatan där du kör in till affären och så huset med balkonger som bara är röda".

Kontentan av detta? Kartor är luriga. Och mystiska.

Ps. Jag är lite dålig på att bevaka bloggar just nu, blir nog bättring snart... :)

Kommentarer

AnnCharlott sa…
Det har flera gånger hänt mig att jag tyckt mig ha bra koll på var jag ska utifrån kartläsning. Men sen när jag står där som en liten människa och inte har förmånen att se allt "uppifrån" - som man ju gör på kartor - blir allt så väldigt mycket svårare. Det ser ju inte likadant ut då:)
En riktig rysare är gator som liksom går på snedden. Man tycker att man knatat på rakt fram i rak linje, men så visar det sig att man dragit rejält på snedden åt något oväntat håll.
Anonym sa…
Obs jag kan väl känna igen det där påståendet om att jag lede oss fel hehe, allt för att göra det mer äventyrligt vet du =)
Jag gillade det där "balkonger som bara är röda"! Det säger ju allt...huuur kunde de gå vilse?
mossfolk sa…
Äh, jag är proffs på kartläsning... och hamnar jag inte rätt så är det garanterat kartan det är fel på. Aldrig mig, nej nej! :)
Anonym sa…
Karton är knäppa. Jag brukar ha gott lokalsinne dock och lätt att bara slå en blick på en bra karta för att kunna orientera mig någorlunda.

Men vissa ritar kartor helt fel. Det är mystiskt...
Hilda sa…
Jag tycker du är helt fantastisk på att bevaka bloggar Matilda. Jag hinner knappt uppdatera min egen. Kram!
Anonym sa…
Hade samma problem för en vecka sedan. Skulle på kurs på ett för mig helt främmande ställen i staden där jag bor. Skrev ut enirokartan och försökte följa den, men den hade inte lett mig hela vägen fram. Tur att jag såg skyltar som ledde mig rätt i stället.

Ännu värre var det när jag skulle till en stad söderut för några år sedan. Det var inte mycket på kartan som stämde överrens med verkligheten.
Anonym sa…
en gång i singapore fick jag en karta i handen, av typen man tar med sig, och på den var det en pil där det stod "you are here". det var en dröm som gick i uppfyllelse!
Hilda sa…
Gick de vilse...??

Ja just det, de var ju män ;)
Matilda sa…
AnnCharlott >> Ja för tänk om det var så enkelt som det var på kartan! På tal om gator på snedden, Lund är en hemsk stad när det gäller sådant! Inte ens kartor hjälper när man är i den stan!

Jessica >> Ja du säger det ja... :p

Stella >> Ja hur kunde de!?

Mossfolk >> Samma här! Jag skulle bergis vinna orienterings VM...

Maria >> Kommer ihåg nåt om att de "glömde bort" att rita in Öresundsbron på någon karta efter dess invigning... Det var rätt klantigt gjort...

Hilda >> Tack tack.. känner dock inte att jag lever upp till det...

Cat >> ja tacka vet jag hederliga skyltar! (när de inte är vända på fel håll av busungar...)

Fredrik >> Det är så det ska vara! :)

Hilda >> haha, ja det kan ju vara en av anledningarna... :p