Bubblande färg och hyresbyråkrati

Byråkratin hos hyresvärlden ger mig yrsel. Det är helt sanslöst hur de ska komplicera de enklaste småsakerna.

Vi har plötsligt drabbats av en märklig äcklig rökaktig lukt i badrummet och som även har bosatt sig i skåpen under vasken. Det var mycket konstigt tyckte vi, men packningarna går ju lite titt som tätt och det kanske är dags att städa golvbrunnen. Efter en operation "städa badrum och skåp extra noggrant" så ville ändå inte lukten försvinna. Nähe, jaja, vi ringer väl husvärden imorgon om det inte försvinner, tänkte vi. Detta var igår mitt på dagen. Sent på kvällen upptäcker jag att färgen i badrummet beter sig märkligt just där jag råkar veta att rören går. Färgen har liksom bubblat sig. Till saken hör att hela lägenheten inklusive badrummet var helt nyrenoverade när vi flyttade in för circus proximus (fin låtsas latin) ett år sedan. Våtrumsfärg ska inte bete sig på det viset. Antingen är förarbetet med fuktspärren dåligt gjort eller så är det helt enkelt en vattenläcka i väggen.

Ni kanske kommer ihåg att i min förra - inte-renoverad-sedan-huset-byggdes - lägenhet så fick jag leva med en objuden inneboende i två veckor efter en läcka. Jag får alltså mardrömsscenarion framför mig när jag ser på dessa färgbubblor. Imorse ringde jag och felanmälde detta på telefonsvararen hos vederbörande (jag orkade inte att sitta och passa telefontiden och hamna i kö) och nämnde mina misstankar om vattenläcka. Några timmar senare återkommer han och säger att han skickar felanmälan vidare till ett annat företag som ska undersöka fuktskadorna. Jippy jay! Nu ska jag vänta på att nästa snubbe ringer mig. Och det behöver ju inte vara så att han ringer idag, eller ens kan boka in en tid inom en vecka...

Jag vet att husvärden har ansvar för ett väldigt stort område och har många andra prioriteringar. Men ett besök på en minut med en fuktmätare och det kommer gå så mycket snabbare att ringa på den stora alarmklockan om det är en vattenläcka. Men nej, här går vi den långa och svåra vägen. Jag blir frustrerad och irriterad.

Kommentarer

Anonym sa…
Ja ibland blir man galen på att bo i hyreslägenheter. Själv förväntas jag leva med att inte få det varmare än 18 grader hemma. Hyresvärden (stort kommunalt bolag)vet om att det är ett större fel i huset vad gäller värmen, men tänker inte åtgärda det hela förrän i april!!!!!!!!!
Jag har frusit hela vintern, jag fryser nu. I hate them!
Hoppas det inte är en stor vatten läcka hos er.
AnnCharlott sa…
De borde ju springa direkt på larm om misstänkt vattenläcka. Om inte annat så för deras egen skull. Vattenläckor är inte att leka med och kostar antagligen skjortan och ju större skada desto dyrare. Det fattar ju till och med en bokmal som jag.
Hilda sa…
Man kan bli galen på hur handlingskedjan går innan man VERKLIGEN går till handling. Kan meddela att det fungerar på det sätter på min arbetsplats. Där finns inga snabba effektiva beslut. NÄ först ska vi höra efter vad alla på hela jorden tycker om förslaget, därefter ska det utvärderas och kollas upp igen. Det är så att man blir illamående. Och då menar jag inte att det är de stora frågorna vi löser utan till exempel vilka sånger vi ska sjunga på luciatåget. Ja du fattar. Jag blir helknäpp.
mossfolk sa…
Jag har bara haft positiva erfarenheter av hyreslägenheter... fram tills jag flyttade in i den här. Nu bor jag i en supersliten lägenhet med en mycket trevlig privat hyresvärd... som inte får något gjort alls.
Många tomma löften har det varit. Usch vad man kan bli irriterad på sådant!
Hoppas nu att de fixar den misstänkta vattenläckan snabbt och enkelt :)
Matilda sa…
Cat >> Mysigt, april låter lagom nära...

AnnCharlott >> Ja det är ju vad jag tycker också. Men jag tror vattenläckor är vardagsmat i det här området. Ett stambyte vore på sin plats men 60-tals husen är inte lika prioriterade som 20-tals husen...

Hilda >> Jag tror det kallas demokrati, men det kan också vara en form av musikaliska stolarna där alla springer runt runt för att slippa åka ut.

Mossfolk >> Verkar som en lite seg hyresvärd! Här händer det saker när man fått ett löfte, men vägen till ett löfte kan vara lång och snårig.
...nu kommer ALLA u bli avundsjuka på mig men det får gå de för jag har flyttat in i en heeelt nyrenoverad flat...allt skiner u blänker...varmt u koseligt...inge fukt så långt ögat når men havsutsikten når det! Ögat alltså!

;)
Matilda sa…
Stella >> vår "flat" var också helt nyrenoverad... Men det är lite som att renovera skalet på en gammal bil utan att byta ut motorn...