Söndag, mössor och Maciej Zaremba

Det är vinter och kallt även om våren lurar bakom husknuten och vill leka tafatt. För den som inte låter sig luras av solens varma strålar och som vet att så fort den går bakom moln så blir det flera grader kallare så är mössa och vantar ett tvång. Själv hade jag nog inte haft några fingrar kvar om jag inte hade haft ett par fodrade fingervantar på händerna utomhus. Och öronsnibbarna hade säkert blivit till istappar som brutits av när vinden viner förbi ifall inte mössan hade värmt dem.

Men så är förstås inte alla som jag, och det är väl tur det. Vissa tycks vara så varmblodiga att de inte ens påverkas av en promenad i snöstorm. Och så finns det en kategori män som har mössor som slutar ovanför öronen. Sjömansmössa hade jag velat kalla den, men det är kanske bara mina fördomar som vill placera den inom sjöfarten/fiskerinäringen. Jag har inte sett någon av det kvinnliga släktet bära denna mössa, i alla fall inte av den modell som jag tänker mig. En mössa som sitter tajt på huvudet och som har en liten uppvikt kant som på sin höjd går ner över örats topp. Jag är något skeptisk till den, för jag förstår inte dess mening. Är inte en mössas roll att värma öronen?

Nåja, det finns större i-landsproblem att bekymra sig över.

Folk (läs: försäljarna på lokaltidningen) undrar ständigt varför jag prenumererar på DN. Detta är ett av mina starka argument: Maciej Zaremba. Reportage som detta är god journalistik. Läs ni också och låt er uppröras!

Och så var det visst söndagskväll igen. Helgen har flugit förbi och jag har lyckats återhämta ett flertal timmars sömn och erhållit en suppleantplats. Not too bad.

Kommentarer

e sa…
De där mössmänniskorna kanske tagit fasta på att 80% av värmen försvinner genom huvudet och tänker att öronen inte räknas dit. Det där med 80% av värmen är väl fö en myt precis som att man inte ska simma precis när man har ätit etc. Eller?
Matilda sa…
E >> Jag har också hört att det är en myt. Vilket påminner mig om en fjortistjej som jag hörde för några år sedan säga att eftersom så mycket värme gick ut genom huvudet så behövde hon inte ha jacka utan bara mössa...
Anonym sa…
Det där med mössorna har jag också funderat på många gånger. Det gör ju ont att frysa om öronen. Dessa personer kanske gillar smärta? Eller så har de ingen känsel? Inte vet jag, men jag förstår i alla fall inte heller vitsen med en mössa som inte täcker öronen.
karro sa…
ja, det ser ju inte ut som att mössan gör någon större nytta iallafall! o vilket öronsprång jag skulle få!!!! ajajaj!
Anonym sa…
Nu när jag har en sådan ful frisyr, så ser jag inte klok ut i mössa. Men jag vill att mina öron ska vara varma, så på med den bara.
(Anledningen till den fula frisyren är ett missförstånd mellan mig och frisören)
Matilda sa…
Linn >> Baskrar och studenmösser täcker inte heller öronen. Men de har man ju inte mitt i bitande vintern eller på stormande hav... Att de inte har någon känsel låter ganska rimligt, så är det nog!

Karro >> Öronsprång? Det finns alltså (har alltid trott att det var påhittesjukdomar á la Astrid)...

Cat >> Jag tror inte alls det är en ful frisyr, du behöver nog bara vänja dig lite :)
Hilda sa…
Hej Matilda,
Marc Levengood boken är delvis en självbiografisk bok med en massa härliga tankar och reflektioner. :)
Matilda sa…
Hilda >> Låter som en spännande bok!