Isvatten 5kr - äkta kranvatten

Nu har jag funderat på det här med att ta betalt för isvatten (dvs oftast vanligt vatten direkt från kranen utan is i) på restauranger. Vad är poängen egentligen med detta?

Den första tanken som slog mig var att det var ett sätt för restaurangägarna att motarbeta alla snåla gäster som sätter det i system att dricka gratis. Men den teorin känns inte helt självklar. För som restaurangägare borde man ha ett visst intresse för mat och då vet man också att vatten oftast är det godaste till maten så att maträttens aromer får framträda ordentligt utan konkurrens av läsk och alkohol. Ur den synsättet blir vatten något exklusivt och bara för att det finns "gratis" i kranen så får besökarna en möjlighet att njuta av vattnet mer (barn får ju alltid höra att de ska njuta av det som kostar mycket).

Det finns några andra tänkbara förklaringar. Pengarna kan ju faktiskt gå oavkortat för att täcka produktionskostnaderna. Det är inte alla som har lyxen att vattnet ingår i hyran och då måste ju denna extra avgift finansieras på något sätt. Dessutom ska ju isbitarna tillverkas och då behövs en frys som går på el, och någon måste betala elräkningen.

Alternativt skulle det kunna handla om att säkerhetsställa dricksen. Eller kanske bara ett tecken på snålhet...

Kommentarer

sMARTAss sa…
Svaret är faktiskt ganska enkelt. Det är lag i Sverige på att ge människor vatten om de ber om det och man får inte ta betalt. Enda gången det är tillåtet att ta betalt för vattnet är om det inte är vanligt kranavann utan "något speciellt"; till exempel is.
Matilda sa…
Marta >> Finns det en lag om det!? Jisses... Och då är alltså is gjort på kranvatten "speciellt"...
AnnCharlott sa…
Jag blir väldigt irriterad på vissa restauranger som envisas med att komma in med någon form av mineralvatten när ber om vatten, och om man vänligt ber om vanligt vatten i stället så snörper de med munnen och kommer med ett glas ljummet(!) vatten.
sMARTAss sa…
Ja, precis.

Lagen finns för att man inte ska bli strandsatt när man exempelvis är ute på vandring, utan kunna knacka på i någon stuga, be om vatten, och få det.
Anonym sa…
Det borde inte kosta något om man beställer mat vid sidan om. Tycker alltid att det ska finnas en kanna vatten på bordet liksom.

Däremot så kan jag förstå att McDonalds skulle ta betalt för vanligt vatten för man använder sig ändå av såväl is som pappermugg...
Matilda sa…
AnnCharlott >> Båda sakerna är riktigt irriterande! (och samtidigt dessvärre ett i-landsproblem)

Marta >> Snällt tänkt, men ja...

Maria >> Själva pappersmuggen kostade ju säkert 10 öre styck, tillverkade någonstans långt bort...
sMARTAss sa…
Nej, alltså, jag håller med dig. Det vore ju enkelt för restaurangerna att låta bli att ta betalt för sitt isvatten också, så dyrt kan det inte vara att producera is. Men det är anledningen i alla fall till att de stoppar is i.
Matilda sa…
Marta >> Nu vet jag i alla fall vad jag kan argumentera med när jag får halvljummet vatten från kranen UTAN is och ändå ska betala... :) Tack
intressant det där om lagen! jag har varit på en restaurang där de tog 10 kr st för vanligt vatten! galet! fick en smärre chock när jag såg notan. vatten borde ju vara gratis och ska tydligen vara det också.
Anton sa…
Skriv recensioner på restaurangens sida på google och ge de betyget 1 eller åtminstone lägre pga av att de tar betalt för "is-vatten". I slutändan är det bara de själva som förlorar kunder och pengar för att de tar betalt. Tillsammans är vi starka!
Anonym sa…
Det finns INGEN lag som säger att restauranger inte får ta betalt för vatten. Jag tycker att Anton i förra inlägget är otroligt trångsynt när han vill ge en restaurang betyg 1 bara för att de tar betalt för vatten. Vällagad mat med trevlig personal är vad jag bedömmer som viktigast. Trevliga lokaler kommer strax efter det. Priset på vattnet kommer jävligt långt ner på den listan.