Årets lönsammaste yrke (?) - snöröjare

Det måste vara väldigt lönsamt att vara snöröjare och skottare i år. Så mycket snö det varit! Schysst med OB-tillägg måste det också vara med tanke på att det är många som kör maskinerna under natten och helgerna.

Som jag förstått det så är snöröjare ett slags jour-yrke. Men hinner man som snöröjare med sitt vanliga jobb? Kan man ens ha ett annat jobb vid sidan av? Och vad gör man de vintrar när den vita nederbörden är minimal?

* * *

Sista poängen för statsvetenskapen är nu registrerade, det blir troligen inte fler kurser inom det ämnet för min del! Ska nu äntligen skicka in papperna om ansökan om en kandidatexamen, inte en dag försent. Har skjutit på det länge för att jag inte tyckt det sett så snyggt ut med en massa 7,5p och 15p kurser i roliga men en salig blandning ämnen. Nu blir det betydligt mer överskådligt med etnologi, historia och statsvetenskap.

Kommentarer

Karin sa…
Kanske har du hittat en ny karriär där?

Men grattis till poängen! Fint med avslut.
AnnCharlott sa…
Antingen tjänar snöröjarna jättemycket i Stockholm, så att det räcker med att jobba minimalt. Eller så tjänar de så usligt att ingen vill ha det jobbet. För så värst vidare mycket snöröjning tycker jag inte att jag har sett till.
Matilda sa…
Karin >> Kanske det! Det kanske inte finns något krav på körkort för att få göra snöröjsmaskin? ;)

AnnCharlott >> Märkligt, i huvudstan trodde man ju att det fanns mest resurser för sådant, med tanke på så många fler vägar ni har.