Dagens ord: Frysfacksförening

Idag trillade jag över ett ord - och ett fenomen - som verkligen livat upp både min och andras dag. Frysfacksförening. Smaka på det!

När frysar var nymodigheter var det vanligt att folk gick ihop och bildade en förening som då förfogade över en stor frys. Man hyrde således ett antal frysfack som man disponerade. Det gällde verkligen att planera sina matvanor eftersom man inte hade frysen hemma! I den upptäckning jag studerade fann jag att det även idkades en andrahandsuthyrning av frysfacken, det ni!

Efter en liten googling - som renderade hela 480 träffar - insåg jag att många av dessa föreningar finns tydligen kvar idag! Kanske inte så aktiva, det handlar troligen om att de aldrig avregistrerats sedan etablerandet runt 1950-talet.

Brandsbols frysfacksförening beskriver sitt syfte:

Föreningen har till ändamål att främja medlemmarnas hushållning genom att
för gemensam räkning upprätta en frysfackscentra, driva anläggningen och
tillhandahålla varje medlem ett frysfack till billigast möjliga pris.
Här kan ni läsa om en frysfacksförening på Gotland som är vid god vigör. Här och här går det att hitta två mystiskt nog identiska artiklar om en i Fjärlöv publicerade 2003 och 2005.

Kommentarer

Anonym sa…
Härlig blogg men kul tema.
Frysfacken var verkligen en rolig läsning. :))
AnnCharlott sa…
Först läste jag frysfackförening och undrade om det var en facklig anslutning för dem som jobbade i frysrum :)
sMARTAss sa…
Jag har försökt med något liknande. Tre frysfack på en ensam student kändes inte jättelönt, jag använder gärna frysen men inte så mycket och det gav mig naturligtvis skuldkänslor över min groteska energianvändning och så vidare. Så jag försökte få in en hyresgäst i ett frysfack, fast det var ingen som nappade, varken i trappuppgången eller på couchsurfing där jag också annonserat... Ack ack!
cat sa…
Hade jag aldrig hört talas om:)
Kul att de så att säga fortfarande finns kvar.
Karin sa…
När jag var liten var det jättespännande att få åka med och hämta mat i frysfacket...
Innan vi flyttade till hus och kunde ha två frysboxar alltså.
Finns också en kvar i Fröseke i småland, läste om det i Smålandsposten på nätet för nån vecka sen.
Matilda sa…
Marta >> Vilka tråkiga grannar! Du erbjuder ju en supertjänst!

Karin >> Ack ack, vad är två frysfack jämfört med två frysar...

Anders >> Häftigt! Hoppas intresset sprider sig så det blir lite retro att hyra frysfack...