Sex laxar i en odlad laxask

Här hemma finns det en hel del sushirestauranger, små mysiga matställen med varierat utbud. I metropoler som London däremot, slås man av sushitrenden. Stora kedjor som etablerat sig längs de stora shoppingstråken fick mig att fundera över hur mycket fisk som fångas enbart i syfte att tillagas som makki-rullar och allt vad det nu kan heta. I populära restauranger går det säkerligen åt en hiskelig mängd fisk varje dag medan det samtidigt måste slängas en ohygglig mängd för de små hak som inte har så många kunder men ändå vill erbjuda olika sorters fisk. Med andra ord: en himla massa fisk samtidigt som allt fler arter klassas som hotade.

Ikväll såg jag sista delen av Miljöresan i SVT Play. Avsnittet handlade om odlad lax i USA. Normalt sett är jag ingen storätare av fisk, men är det någon art jag äter så är det lax, vilket jag senast åt i söndags. Jag hade tidigare hört om odlad lax men inte riktigt försått hur den odlades. Det påminde lite om att se de här bilderna på för många kycklingar eller grisar i en icke-naturlig miljö. För att inte tala om den mängd avföring som bildas på en dag. Bara för att en stor del av (väst-) världens befolkning ska kunna käka vilken sorts fisk vilken dag de än behagar.

Finns det någon matindustri - eller någon slags industri överhuvudtaget - som är rakt igenom schysst? Som varit "eko" och "reko" från början?

Kommentarer

Anonym sa…
:I hm, det känns lite som att just ordet "industri" definierar det hela.
Allt skall göras så billigt som möjligt så profiten (vinsten) blir så stor som möjligt, då måste man hålla uppe volymen för att det skall gå ihop.
För mycket produceras på en gång, av för få, till allt för få som egentligen kan och har råd att konsumera/förbruka det som överproduceras.
Antar att någon från handels skulle förklara det på ett annat och lite mer förskönande sätt...
Önskar verkligen att man kunde göra skillnad genom sina val av varor...
kram Sarisen/Pessimisten ;OP
cat sa…
Nej du jag tror inte att det finns någon helt igenom schysst industri och det har det nog aldrig funnits, efter det att storskalighet och maxvinst infördes.
Tyvärr:(
Matilda sa…
Sarisen >> Det är svårt det där med att påverka... Man väljer de varor man tror är mest naturliga och så visar det sig att de antingen är kryddade med fina e-nummer eller fraktade från Långtbortistan. :s

Cat >> Det lär ju finnas små kooperativ som odlar småskaligt efter naturens möjligheter, men så kostar det därefter också. Vi är på tok för många på den här jorden tänker jag väldigt ofta.