Internationella husdjur

Precis innan jordbävningen i Chile hade jag en chilensk bekant på besök. Han berättade att det fanns folk i Chile som hade pingviner till husdjur. I södra delen av landet då, eftersom de föredrar det mer svala klimatet. Grejen är dock att man inte får ha dem som husdjur (om jag förstod honom rätt) utan det var snarare pingvinen som adopterade ens hus och kom och gick som den ville. Något som hade hänt hans släkting. Jag får en inre bild av barnprogramsfiguren Pingu som lunkar runt i huset och tutar högt emellanåt.

Tydligen är det dessutom olagligt att äta pingviner. Då hamnar man i finkan.

En annan märklig grej är att de tydligen släpper ut sina hundar så de får springa fritt på dagen (tänk: utekatter). Tydligen har de ingen utbredd hundtjuvsliga där, dock kan det hända att den dyra fina hunden av fin ras blir påkörd av en bil. Jag har försökt föreställa mig det samma här hemma och inser att jag hade med stor sannolikhet inte vågat gå ut eftersom jag är livrädd för hoppande hundar (traumatiska barndomsminnen).

Fortfarande har jag dock inte träffat på någon som har en grävling till husdjur, något som ska vara fullt tillåtet i vårt melodifestivalstokiga land. Däremot har en grävlingsägare gjort sig till känna i januari 2010 i en kommentar till ett av mina inlägg från mars 2007 på detta tema.*

*Gamla blogginlägg lever visst vidare även efter de har försvunnit från första sidan på bloggen.

Kommentarer

cat sa…
Jag trodde inte att man fick ha vilda djur som husdjur i Sverige, alltså inte grävlingar heller.

När jag var liten ville jag alltid ha en pingvin i badkaret och kunde inte förstå att det inte skulle kunna ordnas :)
Matilda sa…
Cat >> Sköldpaddor är nog vilda djur också, en gång i tiden i alla fall... men de får man ha som husdjur också.