Att ankra utan brygga

Kan någon vänlig båtägare (eller någon annan vänlig person med insikt i dessa frågor) upplysa mig om hur man tar sig till båten.

Ett förtydligande vore nog på sin plats. Vad jag idag observerade - och som för tillfället ter sig som ett mysterium för mig - är dessa småbåtar (små ekor, motorbåtar) som är ankrade cirka tio meter ut i vattnet och inte ligger nära en brygga. Vadar man ut till båten? Simmar man ut? Under förutsättning att det är långgrundt så förmodar jag att det räcker med höga gummistövlar, men om så icke är fallet? Sitter man sen frivilligt med våta byxor i båten några timmar och fryser för att få upp några fiskar?

Eller handlar det helt enkelt om att a) endast gå ut i båten i badbyxor eller b) ha på sig regnbyxor som träs ovanför gummistövlarna och hakas fast under dessa med gummisnöre?

Kommentarer

AnnCharlott sa…
Det där låter konstigt, men de kanske har väldigt långa ankarsnören (heter det månne så?) så att de kan dra in båten mot land och hoppa i.
cat sa…
När lite större båtar typ familjebåtar ligger så, då ror man ut i en jolle. Men när det är riktigt små båtar så vet i tusan.

När jag var barn så hade vi segelbåten på det viset och då gjorde man i stället fast jollen vid bojen, när man gav sig iväg med stora båten.
Matilda sa…
AnnCharlott >> Möjligt, båtvärlden är helt främmande för mig!

Cat >> Se där, någon som har levt ett seglarliv :)