Ö-råd och rysk gas

Både igår och idag (just nu) har jag sett delar av partiledardebatterna i SVT och TV4. Först och främst känns det som en illusion. Sju partiledare står och vill ha ordet, men företräder egentligen bara två linjer. A eller B. Det hela känns som ett uppgjort ö-råd från Expedition Robinson där alla söker uppmärksamhet, inklusive vissa programledare. En massa räkneexempel hit och dit där alla får olika svar, vilket är lite märkligt när samma personer propagerar om skolans kvalitet.

Ganska snart blir jag frustrerad på det politiska spelet, strax därpå infinner sig tröttheten. I slutändan känns det som ett exempel ur Gullivers resor, det vill säga hur man ska öppna ägget.

I övrigt tycker jag det var intressant med den Björklundska logiken: " Det finns två problem med rysk gas, det ena är att det är gas, det andra är att den är rysk och det ska vi akta oss för."

Personligen är jag glad över att miljön och klimatet fått ta plats i debatten. Lyxförmåner som Rut och Rot kommer inte spela någon roll när öknens utbredning och den höjda vattennivån inte längre enbart påverkar asiatiska och afrikanska länder i "Långtbortistan" utan blir verklighet på en global arena. Måhända att de ekonomiska reformerna är trevliga för våra plånböcker, men jag har en känsla av att om femtio år kommer folk att undra varför vi inte tog miljön och klimathoten på allvar. De hemlösa i Pakistan (eller för den delen nere på vårt lokala torg) hjälps inte av vårt envisa tjat om några ören mer i skatt eller några tior mer i plånboken.

Men men, så inser jag också att ett land styrs utifrån andra kriterier och krav också.

Kommentarer