Budgetflyg och lustiga regler

På flygplatsen på väg till Dublin hör min vän en flygvärdinna tydligt annonsera:

You cannot wear 4 kilos of clothes, it's a saftey issue!
Som bekant har Ryanair en maxgräns på 10kg för handbagage som måste rymma inom standardiserade värden (fast killen som stod vid gaten kollade inte det, han checkade in alla passagerare på rekordfart). Vill man ha med sig mer bagage får man betala en del. Vår teori är att det var en kille som ville lösa maxvikten genom att ta på sig sina kläder. Givetvis förstår jag att det kan vara rätt dumt att ha på sig för mycket kläder ifall planet måste nödlanda i Atlanten eftersom tyget kommer tynga ner en i vattnet.

Budgetbolagen är allt roliga. Men det går tydligen att komma undan reglerna med lite tur. En vän tog sig genom Ryanairs kontroll vid nyår med nästan dubbel tillåten vikt i handbagaget, en jacka på sig med pastapaket (ja, det var en italienare) i fickorna samt en till jacka över armen, också den med saker i fickorna. Personerna före honom i kön åkte fast för att de hade för byllsiga ryggsäckar...

Kommentarer

cat sa…
Visst är det härligt med inkonsekvens!
Karin sa…
Smuggla med sig extra handbagage på RyanAir borde kunna införas som ny OS-gren...
Anja sa…
Alltid lika spännande. Man kan aldrig vara säker på att saker o ting går som dom ska, vardagsäventyr heter det visst.
AnnCharlott sa…
Jag och sambon reste med Ryan en gång och vi hade var vårt handbagage och checkade in tillsammans. Det visade sig att det ena handbagaget vägde aningen för mycket men att det andra inte fyllde sin viktkvot så tillsammans höll vi oss inom gränsen. Enklast hade förstås varit att släppa igenom oss, men nejdå, vi blev tvungna att packa om våra väskor och ta lite från den för tunga väskan och stoppa ner i den lättare väskan!
Hanna sa…
Hahaha. Jag har faktiskt aldrig flygit Ryan Air. Men jag minns när jag åkte till London för att bosätta mig där en stund att jag hade en hel del kläder på mig. Det var varmt.