Dublin

Resan började i Dublinonsdagseftermiddagen med regn och ganska så snart mörker också. Vi hann inte uppleva så mycket av själva staden. I stället blev det mat och senare irländsk musik och dans.


Ljuset som flyter i luften är the Spire, en "pinne" mitt på avenyn O'Connell Street.



De delar av Dublin castle som återstår från 1200-talet (resten är påbyggt senare).
Andra sidan av Dublin Castle.

När vi återvände till Dublin några dagar senare hade vi lite mer tur med vädret. Lördagsmorgonen bjöd på solsken och riktigt varmt väder. Några körsbärsträd stod redan i blom! Vi gick på en 3-timmars gratis walking tour (Sandeman's New Europe anordnar turer i andra städer också). Guiden var en ung tjej som var väldigt entusiastisk och påläst, en hemskt trevlig tur!

En av många pubar med fyndiga namn.

Jag var inte riktigt imponerad av Dublin, kanske dels på grund av vädret och dels för att man på många ställen kunde se resultaten av den ekonomiska krisen. Men samtidigt var det mycket som vi inte hann med och jag kan tänka mig att åka dit igen till sommaren för att få en bättre upplevelse av staden och också för att se mer än bara städer. På önskelistan står bland annat the rock of Cashel och Boyne valley.

Bilder från Cork och Blarney kommer senare i veckan.

Kommentarer

Karin sa…
Körsbärsträd! Och här håller en annan på att frysa ihjäl... Längtar så efter våren.
karro sa…
Åh, vad det lät härligt med blommande körsbärsträd!

Kan rekommendera Galway (ligger på andra sidan Irland), jättemysig stad vid Atlanten
Anja sa…
Fastnade också för körsbärsträden, kunde inte tro att det var sant. Jag kan tala om för dig att det minsann snöar här, det du!
cat sa…
Åh vad det ser mysigt ut!
Hanna sa…
Vilka härliga bilder. Jag har inte varit på Irland, men hoppas på att få anledning att åka dit snart.