Afternoon Tea

En trevlig brittisk tradition är Afternoon Tea som förrutom te oftast innehåller smörgåsar, scones och kakor. Som avskedsfika för en vän som snart lämnar London begav vi oss till mysiga Bea's of Bloomsbury.



Efter smörgåsfatet kom kakfatet in. Cupcakes, mango meringues (maränger), scones med clotted cream och jordgubbssylt, macaroons, brownies, marshmallows med Baileys smak och något smått till.


Det var debut för mig både för conceptet Afternoon Tea och macaroons. Det förra är fantastiskt. Det senare är något överreklamerat i min åsikt. Kanske är det för att "alla" (mestadels matbloggar och Anja) har pratat så mycket om hur fantastiska macaroons är, och för priset de kostar här i London så hade jag förväntat mig något så mycket mer. Det var tur att jag skippade frukosten, det var en väldigt maffig brunch, ovanligt söt brunch dock! Kan dock varmt rekommenderas Bea's som finns på tre olika platser i staden men deras flaggskepp ligger på Theobalds road inom promenadavstånd från Holborn och Russell Sqaure.

Apropå kakor så tog jag de här bilderna för någon vecka sedan på St. Pancras station. En bakad tunnelbanekarta! Klicka på bilderna för att se de finurliga namnen på stationerna...



Kommentarer

Vilka bakverk =) låter som en mycket trevlig tradition måste jag säga. Tycker jag vi får testa någon gång också.
Hanna sa…
Men wow vad maffigt. Jag gillar macarons, men i alls in enkelhet. Men så är jag vetemjölsintolerant också och macarons är en av få saker som jag brukar kunna äta.
cat sa…
Oj här bjuds det på många godsaker :)
Matilda sa…
FotoApparaten >> Absolut!!

Hanna >> Ack ack, vad vi är förtjusta i att använda vetemjöl i de flesta bakverk. Det måste kännas hemskt tråkigt för er som är gluten/vetemjölsintoleranta att inte ha samma utbud att välja från på caféer osv.

Cat >> Jajamensan :)
Ewa sa…
Afternoon tea är fantastiskt och jag tror knappt det finns nåt bättre än scones med clotted cream och jam... *dör lite vid tanken*
Matilda sa…
Ewa >> Kan tillägga att sconsen bokstavligen smälte i munnen! Så farligt goda var de (eller kanske: så farligt smöriga var de.... )
Fanny sa…
Åh, det ser gott ut (: