Unsubscribe

Har återfått kontroll över min mailbox genom till sist förstått hur jag ska filtrera meddelande från vissa avsändare så de hamnar direkt i undermappar istället för i inboxen. Så nu behöver jag inte känna samma olust av att mötas av 17 olästa mail varje gång jag loggar in. Endast de viktiga är de som syns när jag loggar in.

Har passat på att säga upp några meningslösa prenumerationer. De flesta är förvisso "bra" när man vill ha bra erbjudanden. Men om jag tänker efter så hade jag troligen inte utnyttjat tjänsten/företaget ifråga lika frekvent ifall jag inte haft mailerbjudandena, så i så går jag egentligen med förlust att prenumerera på dessa.

Givetvis blir inte företagen lika glada av att jag säger upp kontakten...


"We're suprised you're not interested in our exclusive money saving offers but hey we respect your choice."

Kanske är det för att jag just nu läser Not buying it av Judith Levine som får mig att reagera på formuleringen, men det känns som att man får en stämpel på sig att man är ganska dum ifall man inte vill spara pengar. Å andra sidan är det här inget nytt, Daniel Miller i A Theory of Shopping (1998) har skrivit om hur konsumenter uppfattar thrift, sparsamhet. "Köp tre betala för två"-erbjudanden är typiska exempel. Det vore ju ganska korkat att inte köpa tre om man ändå hade tänkt köpa två. Och även om du inte hade tänkt köpa en tröja idag så är det ju ett väldigt bra erbjudande med halva reapriset. Egentligen går företagen säkert med vinst även när saker och matvaror säljs till rabatterat pris, vilket kan få en att undra hur mycket (eller snarare hur lite) de egentligen betalar för sina varor från början...


Kommentarer