IKEA och demokratisk design

När man ändå är i London och har väldigt mycket fritid kan man alltid passa på att gå på en himla massa intressanta föreläsningar på universiteten och museerna i staden.

Förra veckan blev det gamla receptböcker och dess likheter med moderna matbloggar med Sara Pennell, anordnat av the Wellcome Collection. Idag lyssnade jag på Pauline Garvey's paper Democratic Design and the IKEA Flapjack på UCL. Det var väldigt intressant att höra om en studie kring svenskars inredning i relation till IKEA och hur detta går att koppla till folkhemsbygget och standardiserat boende. Lite skrämmande också när hon visade upp bilder från 50- och 60-tals lägenheter och jag insåg att det där såg precis ut som mina gamla hyresrätter. Det var också intressant att höra om hur konceptet "demokratisk design" förknippas med Skandinavisk design och hur företaget tidigare hade som designfilosofi att alla skulle kunna ha råd att ett fint hem med praktiska möbler. Garvey berörde också hur konsumenterna själva förhåller sig till IKEA-produkterna. Exempelvis att vi gärna köper IKEA, men för mycket IKEA-möbler hemma ses som negativt, det blir en socialt steril miljö som saknar personlighet.

Intressant att nämna är att det tydligen nyligen fanns en kombinerad masterskurs och forskningsprojekt på Stockholms Universitet under namnet Opening the Flatpack: Ethnography, Art, and the Milly Bookcase. Kolla in deras blogg här och få tips på intressanta artiklar.

Vi är nog många svenskar som har en hel del att säga om IKEA. Både positivt och negativt. Och visst är det nog så att IKEA är en stor del av den svenska livsstilen och påverkar vår inredningsdesign.

Mer inlägg av mina vardagsbetraktelser kring IKEA finner ni här.

Kommentarer

Tomas sa…
Igenkänning deluxe. Man vill egentligen inte ha ett "IKEA-hem", men någonstans är det förstås väldigt praktiskt - precis som folkhemsbygget. Den som exempelvis kom på idén med städskrubb med inbyggd ställning för dammsugarslangen som är standard idag förtjänar ett extra omnämnande.
Hanna sa…
Jag är aldirg på IKEA, kanske för att det är 25 mil till närmaste. Men när jag är utomlands blir IKEA nästan ett måste. I alla fall verkar andra tycka det, att jag borde vilja till IKEA. Det är iofs lite kul, men knappast något jag vallfärdar till.