Kulturbesök och papper

Det är en himla massa papper i dagens digitala samhälle. Reklam, tidningar, böcker, toapapper... När man går på museum eller annat kulturbesök finns det ofta en hel del del broschyrer om utställningar, events, teatershower, medlemskap osv. Häromdagen på jobb funderade jag över hur mycket papper som våra besökare kan plocka på sig:
  • 1-2 kvitton ("gratis")
  • 1 biljett ("gratis")
  • 2 guideböcker (kostnad)
  • minst 5  kartor på olika språk (gratis)
  • minst 7 olika broschyrer om filialer, medlemskap och evenemang (gratis)
  • 1 familjeguide (gratis)
  • 1 kommentarsbroschyr
Och då ska vi inte räkna pappersprodukter från caféet eller shoppen eller alla olika slags papper som de kommer med till oss, mestadels bokningsbekräftelser och kuponger. Vi ändå en relativt liten kulturinstitution om man jämför med miljonattraktionerna British Museum och Tower of London, där kan man enkelt plocka på sig betydligt mer papper om man vill!

Själv har jag förmåga att plocka på mig sådant som verkar intressant för framtida referenser, en del sparas men det mesta hamnar i pappersåtervinningen vilket jag misstänker många med mig gör. Det finns attraktionsvärde att få med sig en gratis souvenir. Man kan ju fråga sig om alla dessa papper förhöjer besökarnas upplevelser ur lärandesynpunkt. Här finns det potential för QR-koder, så kallade smarta koder som man kan scanna in med läsbricka eller mobiltelefon och genom internetuppkoppling hämta information, bilder, ljudklipp etc. Det blir en liten skattjakt samtidigt som det blir ett interaktivt element. Själv kan jag inte göra det med min telefon och givetvis kan man inte förutsätta att alla besökare har det heller. Men har sett hur det fungerar i praktiken med barn i en pedagogisk session i en kulturmiljö och även om det finns en risk att fokus ligger mer på det tekniska än själva kulturupplevelsen så går det att absolut att använda för att locka fram lärande för alla åldrar. På så sätt kan man också producera guider på olika språk och spara in materialkostnaden för upptryckningen som annars är väldigt dyr.

Kommentarer

Gravid och folkilsk ; ) sa…
Det där med massor av broschyrer är väl inte min bästa gren. Jag undviker sånt så gott jag kan och misstänker till och med att jag är något ökänd bland dem som delar ut "gratiskuponger" och "erbjudande". Något som däremot stör mig något så fantaktiskt är QR-koder. Jag fick för en tid sedan en bok som var tänkt att vara en handbok för blivande föräldrar. Nästan varenda text var mycket kortfattad och avslutades med "om du vill veta mer kan du scanna den här koden". Jag är verkligen inte tappad när det gäller teknik eller internet, men jag är ingen teknofil iheller och måste ha det senaste.(Har aldrig fattat varför man ska byta telefon innan det gamla är sönder eller defekt!) VARFÖR ska den ytterligare informationen vara reserverad för de med den senaste märkvärdighetsmackapären?
AnnCharlott sa…
Ja vi är onekligen ganska långt ifrån det papperslösa samhället.
Något som både stör mig och gör mig lite full i skratt är när kolleger kommer med ett utprintat mejl och lägger på mitt bord. Jag menar, vad är det för fel på vb-funktionen som finns i alla mejlprogram?
Matilda sa…
Åsa >> Absolut, det är inte rätt att informationen ska vara reserverad för dessa personer. Vad jag menar är att det kan användas som ett komplement med samma information som i broschyrerna.
När det gäller i lärandesynpunkt så måste man i så fall se till att det finns möjlighet att låna dessa mackapärer under besöket.

AnnCharlott >> Finns det inte på papper så finns det inte?