Umeå

Lite hastigt och lustigt kom det sig att jag spenderade ett intensivt dygn i Umeå. Det hanns med både det ena och det andra, så som att träffa två trevliga bloggvänner och spendera natten i en fängelsecell (mer om detta i ett annat inlägg).
För mig kändes staden väldigt ny, jag saknade medeltida gatunät och äldre stenhus. Men trähusen i de centrala delarna föll mig verkligen i smaken.
 Umeälven bar fortfarande isflak. Och så passade det på att snöa så nu har jag fått erfara snö i år också.
Det så kallade "Apberget". Det vill säga en trappa. Jag undrar om stadsplanerarna fann inspiration på zoo, ni vet de artificiella landskapen som de bygger upp på liten yta så att djuren kan känna att de är i sin "naturliga" hemmiljö.
Umeås hjärta.

Vy från universitetsområdet.

Kommentarer

Hanna sa…
Men det verkar som att du hann se lite blå himmel också. Annars var det ju väldigt grått.

Det måste kännas lite surrealistiskt med såna blixtvisiter. Nästan som att de aldrig hänt. Men trevligt var det att ses!
cat sa…
Ser trevligt ut där uppe i norr :)
Matilda sa…
Hanna >> Det var en väldigt fin himmel när jag anlände :) Snön dagen efter hade jag dock kunnat vara utan...
Jo, det kändes väldigt konstigt att fara och flänga på det där sättet. Särskilt eftersom det var på mina "lediga" dagar och det därför känns som att jag är igång två veckor non-stop utan riktiga vilodagar. Men väl värt var det, inte minst middagen :)

Cat >> Det har sin charm
Tomas sa…
Men tänka sig, Umeå! Det känns som om det vore igår. Apberget är för övrigt nästan bara just ett Apberg när det är varmt. Fängelsecell låter för övrigt fascinerade. Var det "fängelsecafét", månne?