Kew Gardens - Jorden runt på en dag

Vädret har inte varit särskilt trevligt i England de senaste veckorna. Efter en vecka med 25+ så dalade det ner till 11 grader och massa regn. Men i helgen var det lite uppehåll mellan regnskurarna. Och då jag hade föräldrabesök så blev det en utflykt till Kew Royal Botanic Gardens, en fantastisk och enorm botanisk trädgård. Det fenomenala med Kew Gardens är att du för £16 får en jorden-runt-biljett.
The Temperate House som är världens största viktorianska glashus.
Den japanska trädgården med pagodan i bakgrunden.
Rhizotron and Xstrata Treetop Walking - en vandring längs trädtopparna.
I trädgården ligger också Kew Palace där George III bodde (den så kallade galne kungen) emellanåt. Tillsammans med Queen Charlotte fick han 15 (!) barn.
Bananer i the Palm House.
Fantastiska näckrosor som får mig att tänka på boken Linnea i målarens trädgård av Christina Björk.
Kaktusar i alla möjliga storlekar. Många såg identiska ut (enligt mitt otränade öga) men hade annorlunda latinska namn och kom från olika geografiska områden.
Ännu fler näckrosor i The Water Lily House.
Naturens konstverk.
Monkey Puzzle.

Det hade varit spännande att åka hit vid olika årstider. Dessutom är det en perfekt plats för picnic! Londonborna lär vallfärda hit på varma dagar.

Kommentarer

cat sa…
Samma skitväder som här då!
Många fina bilder :)
kul att se bilder därifrån! vi pratade om den trädgården på lunchen idag:) hur stort är det?
Matilda sa…
Cat >> Så skönt att jag inte missar något sommarväder i Sverige då :)

Walkingthecamera >> Det är väldigt stort, men det ser större ut på kartan. Jag tror att du hade gillat Kew väldigt mycket