Paris: Musée du Louvre

Den välkända entrén med glaspyramiden till Louvren.
Inifrån pyramiden.
"Dos and don'ts" - Lägg märke till matförbudet. I metron var det förbjudet att äta hamburgare och dricka läsk på burk, här är det förbjudet med baguette och vatten på flaska. Jag vill minnas att hemma är det förbjudet med mjukglass och korv på bussarna. Det är intressant att se vilken slags mat man använder för att gestalta ett förbud.
Innan det blev ett museum med miljoner besökare per år så var Louvren ett palats.
Men nu hyser man mest konst i alla dess [konstiga] former.
Franska kronjuveler.
Den bevingade Victory of Samothrace (Nike of Samothrace).
På väg till de italienska målningarna. De flesta passerade endast igenom dessa rum på väg till...
... den här lilla målningen av Leonardo Da Vinci. Kanske är jag konstig, men jag var inte särskilt imponerad av Mona Lisa, kanske för att jag sett så många kopior och planscher med henne att det föreföll sig osannolikt att den här skulle vara "the one".
Under byggnaden återfinns rester av ett medeltida Louvren!

Kommentarer

cat sa…
När jag var där så var kön in så förbannat lång att jag hoppade över ett besök där inne.
Fina bilder :)
Hanna sa…
Najsigt! Länge sen jag var i Paris. Alltid intressant att studera förbudsskyltar. I Sydafrika var de mycket fler förbud. Juciepressar, vapen och allt möjligt i en vanlig park var förbjudet.
Matilda sa…
Cat >> Det är nog svårt att undkomma köer till dessa turistmagneter, tyvärr

Hanna >> Har du varit överallt!? ;)
Vem tar med sig en juicepress till parken?