Paris som ikon

Är precis åter från några dagar i Paris. Det blev mycket mycket mat, promenerande, köande och fotografier. Här är ett axplock av de ikoniska byggnader som man "måste" ha sett och "måste" fotografera och sätta in i fotoalbumet.
Eiffeltornet underifrån. Den här gången kom jag faktiskt nära tornet som jag endast såg på sikt förra gången jag var i Paris.
Sorbonne universitetet med gamla anor.
Panthéon.
St Etienne där franska kungar döptes på tiden det begav sig.
Gargoyles från ovannämnda kyrka. Jag hade inte velat stå under en av de här drakarna ifall det ösregnade... Å andra sidan, då hade jag nog inte velat stå stilla alls.
Musée d'Orsay. Det regnade en del på söndagen och de flesta turister tyckte det var en bra idé att gå på museum då, även vi. Kan dock tipsa om att har man ett EU-pass så kommer man in gratis!
L'Opéra.
Napoleon studerar sitt Hôtel des Invalides för skadade militärer.
Detalj från Grand Palais.
Ytterligare en intressant detailj från Grand Palais.

Notre Dame bakom en bro fylld av hänglås. Allmänheten bjöds tydligen in att delta i en konstinstallation för många år sedan där kärlekspar kunde sätta ett hänglås. Efter utställningen klippte de bort alla låsen. Men de dök upp igen och igen.

Kommentarer