Windsor Castle

Det känns som att jag snart varit i varenda slott i hela Storbritannien. Jag börjar bli lite castled-out och då har jag inte ens sett en bråkdel av alla fort och palats runt om i landet. Idag besökte jag dock det slott som längst varit bebott av rojaliteterna, nämligen Windsor Castle. Precis som Tower of London så är det William the Conqueror som började detta försvarsverk. Drottningen själv var inte inne idag (fel flagga var hissad).
Vy från the Thames, det ser ut som ett riktigt sagoslott på långt håll.
Fotoförbjud rådde inne i the State Apartments. Ska jag vara ärlig var jag inte särskilt imonerad, men som sagt, jag har sett för många slott. Intressant var det dock att se några väldigt kända porträtt och den delen de återbyggt sedan branden 1992.
The Norman Gate.
The Round Tower.
Dagens största besvikelse var att St George's Chapel var stängt på grund av förberedelser för en ceremoni nästa vecka. Här ligger bland annat Henry VIII begravd och det var denna delen vi helst ville se. Men men, så går det när man inte kollar upp alla detaljer i förväg.

Kommentarer