Montréal

Givetvis skulle jag hamna i Montréal när det var som varmast. Cirka +32 samt luftfuktighet som höjde temperaturen till +40. Jag är inte särskilt förtjust i denna slags värme så det gällde att göra utomhusaktiviteter på morgonen och museibesök på eftermiddagen när det var som varmast. Montréal var betydligt större än vad jag föreställt mig och det finns flera områden som jag inte hann besöka men som verkar vara intressanta. Och så missade jag visst att Montréal är känt för sina bagels, men det återgäldade min tåg-kamrat på väg tillbaka till Toronto. Han hade visst studerat i Sverige (Fjällräven-ryggsäckar är ett väldigt bra tecken på att någon har anknytning till Skandinavien) och halade upp en hel påse med nybakta bagels så att jag kunde få smaka!
Montréal från Mont-Royal tidigt på morgonen innan solen och turisterna vaknat.
Mata inte tvättbjörnarna! Den enda tvättbjörn jag såg på den här resan var tyvärr road-kill...
OS-arenan från 1976.
Botaniska trädgården.
USA's bidrag till Expo 1967 designad av Richard Buckminster Fuller.. Den runda bollen är numera utan yttre skal och det finns både vindkraftverk och jordvärme i den. Idag hyser den Biosphére ett riktigt bra miljömuseum. Troligen ett av de bästa museerna jag varit på!
Uställningen ONE: Outfits from a new era visar upp kreativa klänningar gjorda av avfallsmaterial med ackompanjerande filmer..
Festblåsa av datorskrot.
Biospére från hamnen.

Kommentarer