Bra val

Vintern slog lite lite väl överraskande fort så jag insåg att det var dags att införskaffa nya tjocka strumpbyxor. Hade ett presentkort att lösa in på Åhléns och till min förvåning hittade jag små gröna lappar som signalerade miljövänligare alternativ på några strumpbyxor. I slutändan blev det inte ett par miljömärkta (skäms på mig!), de var tyvärr för tunna för avsett syfte, men vid kassan snappade jag upp en liten folder om Bra val för att läsa på.

Som ni kan se på bilden har de fem olika kategorier: Återvunnet, Socialt ansvar, Ekologiskt, TENCEL och Miljömärkt. Som jag förstår det (men kan ha fått det fel) så tillfaller produkterna åtminstone en av dessa grupper. Helst av allt hade jag velat se varor som var ekologiska, återvunna, rättvisemärkta och miljömärkta, allt på en gång. Ännu hellre hade jag velat se alla produkter som inte var det var uppmärkta med en röda lapp: Dåligt val! Men, det här åtminstone är en bra början. I synnerhet i en tid när stora klädkedjor fortfarande tycker det är okej att lägga ut tillverkningen på entreprenad där arbetarna får svältlöner.

Missförstå mig för all del inte! Jag vill inte på något sätt göra onyanserad reklam för Åhléns. Det pågick samtidigt rea i varuhuset, rea på varor som inom något år eller så kommer att skänkas till secondhand-butikerna som inte kommer kunna sälja allt. Det ideala är givetvis att inte överkonsumera nytt (kläder eller annat) hushålla med det som redan finns producerat för att inte tära på jordens resurser. Samtidigt så är det ibland trevligt att unna sig något helt nytt, oanvänt och "i mode". Jag medger ju öppet att jag a) köpte nya strumpbyxor och b) köpte icke miljö-märkta som troligen andas sämre arbetsförhållanden, långväga transporter och kemikalier. 


Kommentarer

cat sa…
Bra initiativ av varuhuset i fråga.
Hanna sa…
Det är verkligen inte lätt att föröka välja rätt, men man får ju ändå uppmuntra initiativ av den här sorten när de dyker upp.
Pernilla sa…
"Dåligt val"-lappar låter som en väldigt bra idé!
Matilda sa…
Cat och Hanna >> absolut! Vet man inte om att de finns, kan man ju inte heller köpa dem...

Pernilla >> visst gör det det! Det är lite som det här med konventionell mat och ekologisk mat - det onaturliga har blivit det normativa.
http://mystiskt.blogspot.se/2012/05/konventionell-eller-naturlig-mat.html