Inte igen!

Apropå gårdagens inlägg om varor med tidsbegränsad livslängd så upptäckte jag det här:

Stor reva på olämpligt ställe.
Nästan alla mina jeans går sönder på ungefär samma ställe. Den här gången misstänker jag, på grund av revans storlek, att mitt flitiga cyklande över hela stan kan ha bidragit till detta tygsår. Dock har jag ytterligare några teorier om orsaken att jeansen går sönder på just detta viset:
  • Det har uppenbarligen något med friktion att göra. Och eftersom jag inte har två pinnar till ben utan faktiskt har lår så är det svårt att undkomma att låren går emot varandra och därmed skapar en friktionsslitning.
  • Det kan ju vara modevärldens sätt att berätta för mig att jag är "för tjock" för att gå i deras kläder.
  • Eller så köper jag fel storlek på byxorna?
  • Med tanke på att jag haft ett par dyra jeans som är av lite tjockare kvalitet och som hållit i 8-9 år så misstänker jag att det har med stretchtyget att göra.
  • Tillverkarna borde vara medvetna om detta problemet och skulle kunna ha utvecklat byxor som är tjockare i grenpartiet. Men tydligen är detta inte deras prioritet.
  • Billigt stretchtyg med dålig kvalitet avslöjar alltså att jag inte varit villig att lägga pengar på bra kvalitet.
  • Vilket i sin tur kan förklaras med att jag köpt alla jeans på studentbudget.
  • Jag får helt enkelt skylla mig själv!
Nu återstår två dilemman att lösa:
  1. Laga eller inte laga?  - Jag har försökt flera gånger tidigare med andra favoritbyxor och det slutar bara med att revan går upp och blir större.
  2. Satsa på kvalitetsjeans i framtiden eller lägga jeans på hyllan helt och hållet? 
För er som är nyfikna på varför en stor del av jordens befolkning går runt i blåjeans så finns boken Global Denim av antropologerna Daniel Miller och Sophie Woodward att läsa.

Kommentarer

Hanna sa…
Jag har börjat köpa herrjeans. De är faktiskt tjockare och bättre i kvaliteten, gissningsvis för att det är mindre stretch i dem. Däremot blir de väldigt varma på sommaren.

Prova laga. Det kan ju inte skada. Mitt förslag är hårt sicksackande runt sårkanterna och sedan någon slags lapp ovanpå för att göra det diskret.
Matilda sa…
Hanna >> Finns det ens stretch-jeans för herrar funderar jag då?
Jag får väl ge det ett försök till. Låter rimligt med sicksack och extra lapp, tack för expertråd! Nu fattas det bara att jag, jeansen och symaskinen ska befinna oss på samma plats inom en snar framtid...
Pernilla sa…
Exakt sådär blir alla mina jeans också! Man lagar, men efter ett par veckor är de trasiga igen. Jag cyklar mycket och tror faktiskt att det kan påverka! Ett par jeans jag har kommer snart få ett gigantiskt hål mellan benen för tyget har blivit jättetunt precis där man sitter på cykelsadeln.. Man skulle kanske kunna köpa större jeans, men jag trivs bäst när de är snortighta så det är inget bra alternativ. Jag gillar dessutom när de är lite tjockare utan stretch, men det är nästan omöjligt att hitta den kombination för en accepterad peng.
Matilda sa…
Pernilla >> snortajta? Låter hemskt krångligt att ens få på benen! :)
Men vad är då en accepterad peng för ett par jeans av bra kvalitet som man kan ha flera flera år? Nu när jag tänker på det så kan man ju slå ut priset för byxorna på antal år de håller. 200kr för ett par byxor som håller i två år, eller 1000kr som håller i tio blir ju samma investering. Beroende givetvis på hur många jeans man insisterar på att äga och hur kroppen förändras genom åren.