Ofrivilligt sponsrande

Ibland undrar jag över de där reklamannonserna som internetsidor och bloggar. Ibland täcker de stora ytor på tidningars hemsidor och på Bloglovin. De sägs generera pengar när folk klickar på dem, i alla fall vissa. Men vem klickar på irriterande annonser?

Svar: Jag. Eller rättare sagt min mini-dator som är lite seg och ibland lever sitt eget lilla liv och öppnar och stänger fönster jag inte bett den om att göra. Så går det när man tror att man gör ett jättefynd när man köper en alldeles för billig notebook, då sponsrar man all möjlig verksamhet på köpet*! Var pengarna kommer ifrån och vart de går har jag ingen aning, men det är bara att gratulera, konceptet fungerar visst.

*Som komplement till sponsrande av minimilöner för de på fabrikerna och hälsoskador för dem som måste ta hand om mitt elektronikskrot en dag. En ny dator borde ju inte få kosta under 2000kr, men det gör de eftersom sådana som jag (i alla fall på våren 2011) förförs av dessa siffror.

Kommentarer