Hur går man?

Det tycks råda allmän förvirring på gemensamma cykel- och gångbanor i staden. Folk cyklar och går lite som de vill och man får ständigt sicksacka från sida till sida. Jag har ju lärt sig att när man är ute och går längst vägen så ska man gå på vänstersida om körbanan så att jag kan se bilarna som kör närmast mig, istället för att de ska köra på mig bakifrån. När det gäller gemensam trottoar så blir det hela mer komplicerat, vissa kör vänstertrafik, andra högertrafik, även om det skulle finnas en bestämmelse i någon regeltext så är det ingen som känner till den.

Det är nästan så att man längtar tillbaka till Londons tunnelbana - där står man till höger och går till vänster. Och gör man fel så får man veta det väldigt snabbt!

Kommentarer

Åsa B sa…
Detta är även något som irriterar mig. Som du vet bor vår familj i en stad som profilerar sig som en cykelstad. Nästan alla större vägar har parallella cykelbanor på båda sidor. Dessa är ENKELRIKTADE och nästan ingen vet om /bryr sig om detta. Cykelbanorna är smala och inte gjorda för mötande trafik vilket medför att cyklisterna allt som oftast kommer över på gångbanan. De cyklar fort och har ibland ingen tillgodomarginal när de sicksackar mellan övriga trafikanter. För att inte tala om när de far ner mot korsningar som kamikazepiloter utan möjlighet att stanna. På de cykelbanorna jag går finns många barn i olika åldrar då de passerar två skolor och tre förskolor. Min treåring går på de cykelbanorna och det har hänt vid ett antal tillfällen att han nästan blivit nerplöjd trots att han 'går fint'. Borde inte trafikvett vara något som ska läras ut till allmänheten? Kanske något att lägga till i samhällkunskapsundervisningen?
Ewa sa…
Jag tycker faktiskt att det funkar ganska bra i Umeå trots att det är några få fotgängare som går på fel sida ibland. Cyklisterna tycker jag sköter sig utmärkt.
Pernilla sa…
Detta är något jag stör mig på också! Av ren vana håller jag till vänster även på trottoarer och gångvägar, men sen möter man någon som går till höger och då måste någon av oss byta sida.. Hade varit mycket enklare med tydliga regler! Men de värsta är ändå dem som går mitt i vägen, så man varken kan mötas eller gå förbi på ett smidigt sätt!
Matilda sa…
Det är onekligen ett problem på många sätt och vis!
cat sa…
Jag kan bara konstatera att jag blir precis hur upprörd som helst av alla idioter som inte har vett att hålla sig på rätt sida.
Det borde införas regler, fast jag tror inte att många skulle följa dem.
Matilda sa…
Cat >> Man kanske borde komponera en slagkraftig sång som folk omedvetet går och nynnar på?