IN/UT december + årssummering

+ 1 matlåda (begagnad gåva)
+ 1 tidskrift (gåva)
+ 1 reflex (gåva)
+ 5 böcker (2 gåvor, 2 utgallrade biblioteksexemplar, 1 gratisshoppen)
+ 1 stavmixer (begagnad)
+ 7 klädesplagg tröja (5 begagnade gåvor, 2 begagnade, gratisshoppen)
+ 1 mugg (gåva)
+ 1 anteckningsbok (gåva)
+ 1 lampkupa (begagnad gåva)

- 1 jeans (sönder, sopor)
- 1 resväska (sönder, sopor)
- 1 par hålfotsinlägg (utslitna, sopor)
- 1 plastlåda (loppis)
- 5 CD (4 sopor, 1 gratisshoppen)
- 14 böcker (3 gratisshoppen, 6 gåvor, 3 Bookmooch, 2 sopor)
- 3 grenuttag (gratisshoppen)
- 2 förlängningssladdar (gratisshoppen)
- 12 återanvändningsbara muffinsformar (gratisshoppen)
- 1 plastbringare (gratisshoppen)
- 1 lampkupa (sönder, sopor)
- 2 CD-fodral (gåvor)
- 1 fjärrkontroll (sönder, sopor)
- 1 hårband (sönder, sopor)

Summa: -27

Något högt på in-sidan (dock endast tre julklappar) men ändå ganska nöjd. Mycket är begagnat, bland annat från gratisaffären. Och eftersom jag kunde ta med mig stavmixern från mamma så slapp jag köpa en ny vilket jag annars budgeterat för. Lampkupan gick retfullt sönder när jag skulle byta glödlampa i badrummet och då drog sig mamma till minnes att hon nog hade en extra någonstans, dessvärre visade det sig nu i helgen att även sockeln skulle behövas bytas ut...

Årssummering 2012

Totalt in (per månad): 160 föremål (13/månad)
Totalt ut (per månad): 598 föremål (50/månad)
Balans: -438 föremål.

Min spontana reaktion är OJ! 160 föremål in på ett år, och då har jag ändå försökt att hålla igen. Hur mycket saker har tidigare år kommit inhandlats och erhållits i gåva? Utsidan är jag nöjd med, men nu har det varit systematiskt rensande att bli av med onödiga prylar. Det optimala är ju annars att hushålla med det man har tills det går sönder. Samtidigt vill jag inte flytta med på saker flytt efter flytt men som aldrig används, då kan de få göra nytta hos någon annan.

Under 2013 fortsätter rensandet då målet är att när flyttlasset till sist går (om det går, bostadsutbudet är mycket magert) så ska det vara så lätt som möjligt. Idealiskt vore om IN-sidan minskar ännu mer och att en större portion av denna är begagnat alternativt miljömärkt.

Kommentarer

cat sa…
Önskar dig lycka till med bostadsjakt och dina prylambitioner :)