En doft av hem

När man stiger in hemma hos någon så möts man ofta av en särskild doft. En doft av ett hem bestående av aromer från mat, djur, tvättmedel, hygienprodukter, rengöringsmedel och de boende själva. Jag minns när jag var liten och hälsade på hos vänner att det alltid luktade annorlunda hos dem, och att det alltid luktade samma varje gång man var på besök. Hemma hos oss luktade det ju ingenting! Eller jo, det gjorde nog det, men den doften var nog impregnerad i hela mig, i mitt hår, min hud och mina kläder, att jag inte kände den. För även om vi till största del hade oparfymerade produkter så måste det funnits några dofter som mötte besökarna.

I helgen flyttade jag till nytt andrahandsboende och möttes av nya dofter att vänja mig vid. Samtidigt har jag raderat mina dofter från den andra lägenheten genom att skura i såpa och därmed återställt till den doft jag möttes av när jag flyttade in i den lägenheten. En doft som det tog någon vecka eller två att bli av med. Det är inte förrän den dag jag kliver över tröskeln utan att känna någonting som doften av "hemma" infunnit sig. Då har man nog bott in sig och blivit en del av hemmet. Eller så har hemmet blivit en förlängning av en själv, av kroppen.*

*Undrar vad fenomenologen Maurice Merleau-Ponty hade sagt om detta. Att kroppen är närvarande i rummet trots att den fysiskt inte befinner sig där. Går det att tala om embodiment här? Att hemmet förkroppsligar din frånvaro?

Kommentarer

Ewa sa…
Jaså, har du flyttat redan? Jag trodde det var nästa helg? Gick allt bra? Jag hoppas att du hade sagt till om du behövde hjälp?
cat sa…
Oj jag hoppas att du får stanna i ditt nya boende en tid och att du slipper flytta runt så ofta.
Jag minns lukten hos en sällankompis när jag var liten. I deras hem luktade det av någon sorts obehaglig sötaktig lukt. Till min stora fasa möttes jag av den lukten i trapphuset hemma igår.
Det låter jobbigt att flytta runt. Hur länge får du stanna nu? Eller egentligen, det kanske inte alls är jobbigt. Det kanske är jättebra, jag kan tänka mig att man rensar rätt bra och blir lite mindre materialistisk ju fler flyttarna blir.

Jag kommer ihåg en kompis jag hade när jag gick på dagis. Det luktade SÅ ILLA hemma hos henne. Det var verkligen så att man kväljdes när man kom in. Jättekonstigt. Jag vet inte vad det var. Hos oss är det lite lustigt för om vi varit borta ett lite längre tag, någon vecka, då luktar det nyrenoverat här. Inte alls hemma utan bara lite betong och sågspån. Också konstigt.
lukter är intressant. hur olika de kan uppfattas, även av en själv, i olika åldrar. när jag var yngre älskade jag doftljus (med kanel/vaniljdoft) och senare rökelser. nu fördrar jag så frisk luft som möjligt, och uppfattar parfymerad luft som kvalmig och påträngande, ungfär som att ha på sig ett klädesplagg man inte kan ta av sig. en av favoritdofterna är lukten av ett landställe. den där egentligen rätt instängda lukten som kommer emot en, som för med sig en massa barndomsminnen och känslan av ledighet.
Matilda sa…
Ewa >> Det var ursprungsplanen, men jag ville hellre ha påskhelgen till att vila än att flyttstäda. Det tog nog 30 minuter totalt, jättesmidigt! Jadå, jag hade sagt ifrån :)

Cat >> Nja, fem månader, eventuellt med förlängning.
Usch då, det finns helt klart lukter man inte vill ha i sin trappuppgång!

Linda >> Det enda jag flyttar med mig är kläder, skor, mat, sänglinnen och några få småsaker. Tre resväskor och två flyttkartonger ungefär. Resten befinner sig på annan ort och väntar på att få rensas ut :)
Vad konstigt att renoveringslukten återkommer!

Walkingthecamera >> Ja det är verkligen intressant! Så många av er som bär med er luktminnen :)
Det där med att vänja sig (eller vänja av sig) med vissa lukter är också spännande. När jag var liten mådde jag riktigt illa av röklukt, jag gillar fortfarande inte det, men har vant mig något (tyvärr).
parfymfria mamman sa…
Hm, en undran kommer då genast från mig: När du nu kommer hem till din mamma, luktar det "hemma" där också (det vill säga ingenting)? Eller luktar det borta, det vill säga en speciell lukt där med (och du behöver inte gå in på vilka sorters lukter ;-))? Visserligen har det ju varit ett antal olika "hemma" för din mamma också, men kan du särskilja doften där?
Matilda sa…
Mamma >> Nja, möjligtvis något svagt, men i så fall går den över väldigt snabbt. I synnerhet nu när det är kattfritt.