Klämdag och att hamna i kläm

Klämdagar brukar oftast betyda att folk är lediga, eller tar ut ledighet. Så icke på universitetet. Förvisso är det få studenter här idag - dagen mellan Kristi Himmelsfärdsdag och lördag - då det inte är några föreläsningar men det är ändå väldigt mycket personal. De flesta av oss var väldigt förvånade över att se så många andra här. Alla hade en föreställning om att sitta helt ensam i en tom ekande korridor idag.

För forskare är röda dagar ett omak. Det betyder att man förlorar en viktig arbetsdag i jakt på nästa deadline. Rapporter, artiklar och avhandlingar måste in på en viss dag och oftast har man fått betalt för en viss period av forskning med en satt sista dag för rapportering oavsett ifall julen äter upp tre arbetsdagar eller inte. En snarlik situation råder för oss doktorander. Viss prolongering (förlängning) kan fås vid sjukskrivning, undervisningstimmar och föräldraledighet men inte för att julafton ligger på en onsdag. Ju äldre man blir desto fler semesterdagar får vi också enligt anställningsavtalet, men inte heller semester ger prolongering.

Fyra år ska det ta enligt finansieringsplanen. Snart har ett år gått. Helt galet fort! Baserat på presterat material i år så kan man fundera över ifall det ens blir någon helgledighet de kommande åren... Men så är det väl inte heller tänkt att avhandlingen ska vara halvvägs klar så här tidigt, det tar tid att läsa in sig på ämnet, ändra inriktning och samla in material. Och utan lite semester och några helt fria helger så kommer jag bränna ut mig och då blir det ingen avhandling alls.

Countdown till riktig helg: 2h 20 minuter.

Trevlig kläm-helg!

Kommentarer

Hanna sa…
Jag tror det är meningen att jag ska hinna skriva en avhandling på årets ca 240 arbetsdagar. Eller på fyra års 960 dagar i alla fall. Men så gillar jag verkligen ledighet. Ledighet ger mig ny energi.
Matilda sa…
Hanna >> Jag hoppas också att det är meningen. Ledighet är guld! Och jag är verkligen tacksam för att vi får betald semester som MÅSTE tas ut innan vi disputerar. :)
Vilken disciplin du måste ha. Jag tyckte det var lite stressigt och hade ibland svårt med disciplinen när jag pluggade och hade deadlines för vanliga tentor och uppsatser. Hejja dig!

Och det här med att man måste bevisa att man inte är en robot funkar så mycket bättre på datorn än på telefonen. Därav lite få kommentarer ibland :)
Matilda sa…
Linda >> Disciplin ja, effektivitet si så där. Särskilt helger så gör man ju massa andra saker än just det man ska göra. Blogga till exempel.
Men smartphones ÄR robotar ;)
Fast om du skulle arbeta precis hela tiden skulle det väl också förlora sin tjusning och bli enbart tråkigt kan jag tänka mig.

Rätt, men ack så jobbigt med liten skärm :)