IN/UT juni, The Great Gatsby och bagageäventyr

+ 1 solhatt
+ 2 böcker (gåvor)
+ 13 klädesplagg (pga bagage-problem)
+ 1 souvenir
+ 1 CD och 1 tillhörande badge (bröllopssouvenir)
+ 1 par hörlurar (turistbuss)
+ 1 par 3D-glasögon

- 2 hårband (1 borttappat, 1 sönder)
- 1 kruka (sönder)
- 1 st underkläder (utsliten)

Summa: +16

Den här månaden har varit lite bortom min kontroll. Jag åkte som sagt till Italien förra veckan och landade mitt i en icke aviserad strejk. Kabinpersonalen och piloterna noterade förvånat att ingen öppnade gaten till oss och att det inte gick att kontakta någon på flygplatsen. Overifierad information från personer på området indikerade att en strejk brutit ut. 40 minuter senare är vi insläppta på flygplatsen men det ska dröja ytterligare sex timmar innan jag lämnar flygplatsen. Efter många timmars rykten har vi fått veta att bagagepersonalen gått ut i en illegal femdagarsstrejk och att flyget till sist på grund av arbetslagar blivit tvunget att återvända till Sverige. Eftersom jag tidigare förlorat bagage i Italien hade jag klänning och skor till bröllopet samt underkläder för två dagar i handbagaget. Och ett stort knäckebrödspacket, den enda av de fyra gåvorna till brudparet som kunde överlämnas. Men en klädinköpsrunda blev ändå aktuell för att klara en vecka i Umbrien. Jag höll mig dock till ett minimum och till sådant jag kan använda hemma också: underkläder, strumpor, linnen och ett par capribyxor. Jag ville inte alls gå och shoppa, det fanns liksom inte med i mina planer. Dock fick allt jag inhandlade, samt tre paket pasta, plats i ryggsäcken på hemresan. Vilket fick mig att inse hur lite man kan klara sig med på semestern. Under förutsättning att man reser i ett varmt land, att det finns möjligheter att vaska upp lite kläder vid behov och inte behöver ett helt nytt ombyte per dag så kan man resa väldigt lätt.

I övrigt så är det nog ett smart drag av bion att ta betalt för 3D-glasögonen fast jag är tveksam till hur många som kommer att komma ihåg sina för att spara 15 kronor alternativt spara på resurser. The Great Gatsby kändes inte alls som en film som behövde 3D-effekter. Det var en film jag hade höga förväntningar på och blev lite besviken på. Den var filmad i högt tempo och ofta med modern musik. Den var inte dålig men den kunde inte mäta sig med musikalen jag såg i Wilton's Music Hall ifjol.

Kommentarer